INFLUENCE OF QUANTUM LEARNING MODELS ASSISTED WITH ASK FLASHCARD MEDIA ON WRITING SKILLS

Siti Fatimah* -  Universitas Muhammadiyah Magelang, Indonesia

This study aims to determine the impact of using the Quantum Learning model assisted by Flashcard Question media on the writing skills of fictitious texts for Class V SD Negeri Purwosari, Secang District, Magelang Regency.This research is a type of Pre-Experimental Group Pretest-Posttest Design. Research subjects were selected by total saturation sampling. All members of the population have the same opportunity to be sampled. Sampling in this study means that all fifth grade students at SD Negeri Purwosari totaled 23 students. The data collection method was carried out using performance appraisal. Test the validity of the instrument using the expert test. Data analysis used a parametric statistical test, namely the Paired Samples T-Test with the help of the SPSS for Windows version 24 computer program. The conclusion of this study is that the quantum learning model assisted by question flashcard media has an effect on students' fiction writing skills. This is evidenced by the results of the paired samples t-test analysis, the value of Sig. (2-tailed) is 0.013 <0.05, then H0 is rejected and H1 is accepted. This means that there is a significant influence from the application of the quantum learning model assisted by question flashcards on the skills of writing fictional texts in grade 5 SD Negeri Purwosari.

Keywords : Quantum Learning Model; Question Flashcard; Fiction Writing Skill.

  1. Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
  2. Bunyamin, H., & Faujiah, D. (2014). Pengaruh Motivasi Guru Terhadap Prestassi Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS di SDN Rajagaluh Kidul Kec. Rajagaluh Kab. Majalengka. Jurnal Pendidikan Guru MI, 1.
  3. De Porter, B., & Hernacki, M. (2010). Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan. Bandung: Kaifa.
  4. Hamidin. (2016). Pengaruh Metode Pemberian Rangkuman dan Sikap Beragama terhadap Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Siswa SMA Negeri 1 Lawe Sigala-gala. Medan: Universitas Negeri Medan.
  5. Hotimah, E. (2010). Penggunaan Media Flashcard dalam Meningkatkan Kemampuan Siswa Pada Pembelajaran Kosakata Bahasa Inggris Kelas II MI Ar-Rochman Samarang Garut. Jurnal Pendidikan universitas Garut, 4, 10-18.
  6. Keraf, G. (2010). Argumentasi dan Narasi Komposisi Lanjutan III. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
  7. Khair, U. (2018). Pembelajaran Bahasa Indonesia dan Sastra (BASASTRA) di SD dan MI. Jurnal Pendidikan Dasar, 02, 82-98.
  8. Kusumaningsih, D., Wahono, S. S., & Suparmin. (2013). Terampil Berbahasa Indonesia. Yogyakarta: CV Andi Offset.
  9. Lestari, S. (2009). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Dengan Pendekatan Kontekstual. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.
  10. Magdalena, I., Ulfi, N., & Awaliah, S. (2021). Analisis Pentingnya Keterampilan Berbahasa Pada Siswa Kelas IV di SDN Gondrong 2. Jurnal Edukasi dan Sains, 244.
  11. Mahananingtyas, E. (2016). Metode Quantum Learning untuk Meningkatkan Efikasi Diri dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Pedagogika dan Dinamika Pendidikan, 4, 17-25.
  12. Mulyati, Y. (2014). Hakikat Keterampilan Berbahasa. Jakarta: Universitas Terbuka.
  13. Mundziroh, S., Andayan, & Saddhono, K. (2013). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita dengan Menggunakan Metode Picture And Picture pada Siswa Skeolah Dasar. Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 1-10.
  14. Oktavia, S. A. (2020). Model-model Pembelajaran. Sleman: Penerbit Deepublish.
  15. Putra, Japa, & Yasa. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis ermulaan Melalui Model Pembelajaran Quantum Lear. Banjarnegara: Universitas Pendidikan Ghanesa.
  16. Rahma, H. (2022, Juni 11). Metode TANDUR guna Menandur Pembelajaran Bermakna dalam Quantum Learning. Dipetik Januari 23, 2023, dari Kompas.com: https://www.kompasiana.com/hanifah32557/62a3f3bf2098ab36510a5c15/metode-tandur-guna-menandur-pembelajaran-bermakna-dalam-quantum-learning
  17. Rahman, B., & Haryanto. (2014). Peningkatan Keterampilan Membaca Permulaan Melalui Media Flashcard Pada Siswa Kelas 1 SDN Bajayau Tengah 2. Jurnal Prima Edukasia, 2, 129.
  18. Riyana, C., Susilana, & Rudi. (2009). Media Pembelajaran Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV Wacana Prima.
  19. Saputri, M. L. (2017). pengaruh Pemberian Reward Terhadap Motivasi Belajar Kelas 1 MIM Pekalongan Lampung Timur Tahun Pelajran 2017/2018. Metro: IAIN Metro.
  20. Sari, R. I., H, I. S., & Sutini, A. (2016). Meningkatkan Keterampilan Sosial Anak Usia Dini Melalui Media Boneka Jari. Jurnal Pendidikan.
  21. Setiawan, A. (2015). Penerapan Belajar Kelompok untuk Meningkatkan Minat dan Prestasi Belajar Bahasa Indonesia SD Negeri Kepek. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
  22. Suryanti, W. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Teaching untuk Mningkatkan Hasil Pelajar Matematika Materi Pecahan Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Getasan. Jurnal Mitra Pendidikan, 150.
  23. Susanti, N. R. (2015). Penerapan Pendekatan Kontekstual Berbantuan Teknik ADIKSIMBA dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Ekspositoris Kelas VA SDN 1 Kalibaru Kulon Banyuwangi. Banyuwangi: Universitas Jember.
  24. Susanto, A. (2013). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
  25. Tarigan, H. G. (2008). Membaca Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
  26. Widiastuti, S., & Muktiani, N. R. (2010). Peningkatan Motivasi dan Keterampilan Menggiring Bola dalam Pembelajaran Sepakbola Melalui Kucing Tikus pada Siswa Kelas 4 SD Glagahombo 2 Tempel. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 47-57.
  27. Yatiningsih. (2014). Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia dengan Metode SAS Pada Siswa Kelas 1 SDN Bendar Tahun Ajaran 2013/2014. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Open Access Copyright (c) 2023 Siti Fatimah
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Forum Paedagogik

Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

Jalan T. Rizal Nurdin Km 4,5 Sihitang Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan 22733 e-mail: paedagogikftikiain@gmail.com

Link Jurnal: http://jurnal.iain-padangsidimpuan.ac.id/index.php/JP  

P-ISSN: 2086-1915 | E-ISSN 2721-8414

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



View My Stats