Analysis of Conceptual, Procedural and Technical Errors of Mts Negeri 01 Lhokseumawe Students on Social Arithmetic Material

Mahdalena Mahdalena (Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Prodi Tadris Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Kota Lhokseumawe, Aceh, Indonesia)
Aldi Kusuma (Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Prodi Tadris Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Kota Lhokseumawe, Aceh, Indonesia)
Devina Roza (Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Prodi Tadris Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Kota Lhokseumawe, Aceh, Indonesia)
Putri Arza (Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Prodi Tadris Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Kota Lhokseumawe, Aceh, Indonesia)
Salsabila Azallia (Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Prodi Tadris Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Kota Lhokseumawe, Aceh, Indonesia)
Shela Ersinta Sinaga (Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Prodi Tadris Matematika, Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan, Institut Agama Islam Negeri Lhokseumawe, Kota Lhokseumawe, Aceh, Indonesia)

Abstract


Analyzing students' conceptual, procedural, and technical errors on social arithmetic materials is very important to understand and improve learning outcomes. This study aims to identify the types of student errors and the level of student errors when dealing with mathematical problems related to social arithmetic material. This research method uses a qualitative research method with a descriptive approach. The subjects of this study were all students of class VII Usaid bin Al-Khudhair at MTs Negeri 1 Lhokseumawe. The data collection technique used in this study is data in the form of a written test description of 10 questions. The results of the study according to data from students at MTs Negeri 01 Lhokseumawe on social arithmetic material revealed an average score of 60.833, with the highest score at 90 and the lowest at 0, indicating overall low performance. Further analysis identified a total of 13 errors, consisting of 6 technical errors (46%), 6 procedural errors (46%), and 1 conceptual error (8%).


Keywords


Analisis Kesalahan, Aritmatika Sosial, Pembelajaran Matematika

Full Text:

PDF

References


Dewi, Rd.D.Lokita Pramesti., dkk. (2024). Buku Ajar Metodologi Penelitian Pendidikan. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia,

Fitriatien, S. R. (2019) “Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika Berdasarkan Newman”. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Vol.4, No.1, Hal.53-64.

Hakim Dzikir Iqbal, dkk. (2021). “Analisis Kesalahan Siswa SMP dalam Menyelesaikan Soal Pemahaman Konsep Berdasarkan Tahapan Kastolan”. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, Vol.6, No.1.

Jamal, F. (2019). “Analisis Kesulitan Belajar Siswa dalam Mata Pelajaran Matematika pada Materi Peluang Kelas XI IPA SMA Muhammadiyah Meulaboh Johan Pahlawan”. MAJU: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Vol.1, No.1.

Jefrizal, Kartini, Noviarni. (2021). “Analisis Kesalahan Konseptual, Prosedural dan Teknis Siswa pada Materi Aritmatika Social”. Suska journal of mathematics education. Vol.7, No.2, Hal.105-112.

Jumramiatun, J., Sowanto, S., & Mikrayanti, M. (2020). “Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Pokok Bahasan Program Linear”. SUPERMAT: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol.4, No.2, Hal.45-62.

Kahar, M. S., & Layn, M. R. (2017). “Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Matematika”. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah Di Bidang Pendidikan Matematika, Vol.3, No.2, Hal.95-102.

Niani, Cukri Rahmi., dan Lewaherilla, Norisc. (2021). “Analisis Kemampuan Pengolahan Data Berbasis Ms.Excel pada Mahasiswa Semester Akhir Universitas Teuku Umar”. BAREKENG: Jurnal Ilmu Matematika dan Terapan. Vol.15, No.2, Hal.203-214.

Rahmania, L., & Rahmawati, A. (2016). “Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Persamaan Linier Satu Variabel”. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, Vol.1, No.2, Hal.165-174,

Reni, D. S. & Marhan, T. (2019). Analysis Student Mistake of Teacher Professional Education In Competing Story Problems Based on Newman Prosedures. International Journal of Trends in Mathematics Education Research (IJTMER). Vol.2, No.3.

Subaidah. S., Erik, V., & Evi, W. (2017). “Analisis Literasi Matematika Siswa dalam Memecahkan Soal Matematika PISA Konten Ruang dan Bentuk”. Jurnal Buana Matematika, Vol.7, No.1, Hal.7-12.

Ulpa, Fitria., dkk. (2021) “Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Kontekstual pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Ditinjau dari Teori Nolting”. Square: Journal of Mathematics and Mathematics Education, Vol.3, No.2, Hal.67-80.




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v12i01.11745

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 mahda lena

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com