PENGARUH PENDEKATAN CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA PADA POKOK BAHASAN LINGKARAN DIKELAS VIII MTS.N 2 PADANGSIDIMPUAN

Nursawalina Harahap ()
Zulhimma Zulhimma ()
Suparni Suparni ()

Abstract


This research is basedon students’ less in training so that they difficulty in finishing question on “ circle” topic then they are less active in teaching learning process so that giving impact into student’ mathematics outcomes. This research uses experimental method with untreated control group design with pretest and posttest. The population of this research are all the students at VIII class MTs.N 2 Padangsidimpuan which amounts to 143 students, while the sample of this research is VIII-2 as an experimental class for about 29 students’and VIII-3 as control class for about 28 students. The instrument that is used in this research is essay test that consist of 8 questions about “circle” materials. The result of data analysis in requirement test is obtained by both sample class is normal and homogeneous distribution. The result of t-test are obtained t count =2,065t table = 1.67, resulting in a rejection of O and acceptance Ha. This  study concludes that there is a significant effect in using contextual teaching and learning approach to the student’ mathematics learninf outcomes on the “circle” materials at VIII grade  MTs. N 2 Padangsidimpuan.

Keywords


Contextual Teaching and Learning (CTL), Hasil Belajar

Full Text:

PDF

References


Anas Sudijono, pengantar evaluasi pendidikan, Jakarta: PT Raja Grafindo Peresada, 2011.

___________, Pengantar stastistik pendidikan, Jakarta: PT Raja Grafindo Peresada, 2010

Departemen Agama RI, AL-Qur’an dan Terjemahan Al- Jumanatul ‘Ali, Bandung: CV Penerbit J- Art, 2004.

Dimyati dan Mujiono, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipto, 2006.

Eka Prihatian, Konsep Pendidikan, Bandung: PT Mandiri Persada, 2008.

Elaine B. Johnson, Contextual Teaching and Learning Menjadikan Kegiatan Belajar Mengajar Mengasyikkan dan Bermakna, Bandung: MCL, 2007

Elly Harliana dan Indrawati, Penilaian Hasil Belajar Untuk SMP, Jakarta: PPPPTK IPA, 2009.

Erman Suherman, dkk, Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer, Bandung: UPI, 2003

Eti Damayanti, “Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) terhadap Hasil Belajar Siswa dalam Materi Ajar Peluang pada Kelas XI MAN 1 Padangsidimpuan” Skripsi, Institut Agama Islam Negeri (IAIN ) Padangsidimpuan, 2012.

Hamzah B. Uno, Propesi Kependidikan, Jakarta: Bumi Aksara, 2010.

John W. Santrock, Psikologi Pendidikan, Jakarta: Kencana, 2010.

Kundar, Guru Professional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) dan Sukses Dalam Sertifikat Guru, Jakarta: PT Raja Grafindo Peresada, 2010

Lukman Hakim, Perencanaan Pembelajaran, Bandung: CV Wacana Prima, 2009.

Masitoh dan Laksmi Dewi, Strategi Pembelajaran, Jakarta: Direktorat Jendral Pendidkan Islam Dapartemen Agama Republik Indonesia, 2009.

Moh. User Usman, Menjadi Guru Professional, Bandung: PT Remaja Rosdakarrya, 2011.

Nana Sudjana, Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar, Bandung: PT Remaja Rosdakarrya, 2001.

Nana syaodih sukmadinata, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: PT Remaja Rosdakarrya, 2010.

Nida Nurjunaedah, Pendidikan Holistic: Pendekatan Lintas Perspektif, Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2012.

Purwanto, Evaluasi Hasil Belajar, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.

Ramadani Nasution, “Pengaruh Metode Pembelajaran Contextual Teaching and Learning Terhadap Penalaran Matematis Siswa pada Pokok Bahasan Bangun Ruang di Kelas IV SD Negeri 200211 Padangsidimpuan” Skripsi Institut Agama Islam Negeeri (IAIN) Padangsidimpuan, 2015.

Rangkuti, Ahmad Nizar, Metode Penelitian Pendidikan, Bandung: Citapustaka Media, 2014.

___________, Statistic Untuk Penelitian Pendidikan, Bandung: Citapustaka Media, 2014

Rusman, Model- Model Pembelajaran, Jakarta: PT Raja Grafindo Peresada, 2012 .

Sardiman, A.M., Intraksi & Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: PT Raja Grafindo Peresada, 2011.

Schaum’s, Geometri, Jakarta: Penerbit Erlangga, 2005 .

Slameto, Belajar dan Faktor Faktor yang Mempengaruhi, Jakarta: PT Rineka cipta, 2010.

Suharsimi Arikunto, Metodologi Penelitian Pendidikan, Yogyakarta: Insane Madani, 2012.

___________,Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik, Jakarta: PT Rineka cipta, 2006.

Sukino dan Wilson Simangungsong, Matematika SMP Jilid 2 kelas VII, Jakarta: Penerbit Erlangga, 2006.

Sumiati, Metode Pembelajaran, Bandung: CV Wacana Prima, 2009

S. Margono, Metode Penelitian Pendidikan, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2004.

Wina Sanjani, Pembelajaran Dalam Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi, Jakarta: kencana, 2005.

___________ , Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan, Jakarta: kencana Media, 2011.




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v5i01.1268

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2017 Nursawalina Harahap, Zulhimma Zulhimma, Suparni Suparni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com