EFEKTIFITAS METODE JARIMATIKA DALAM PEMBELAJARAN OPERASI HITUNG PERKALIAN BAGI ANAK SEKOLAH DASAR/ MADRASAH IBTIDAIYAH
Abstract
Using the Jarimatika method to improve students' numeracy skills in counts ranging from 6 to 20. Jarimatika is very easy to accept students, learning does not burden computer memory and tools can be used easily in fronst of students. Students aged 6 years to 12 years are only able to think logically or be able to solve problems that characterize them concretely or by talking about and doing things. Therefore, students will more easily think of something visual from verbal. Thus students will be able to optimize the abilities of each student. With continuous training, it will activate brain cells. The application of the Jarimatika method is very helpful for students, because so far students only count the multiplication by memorizing or summarizing repeatedly, requiring considerable time, besides that most students are not careful in adding them up.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Abu Ahmadi, BM, Strategi Belajar Mengaja, Jakarta: Pustaka Setia, 2005.
Agnes Tri Harjaningrum, Peranan Orangtua Dan Praktisi Dalam Membantu Tumbuh Kembang Anak Berbakat Melalui Pemahaman Teori Dan Tren Pendidikan, Jakarta: Prenada Media Group, 2007.
Arsita Dwi Putrid Idiyani, “Pengaruh Pembelajaran Berhitung dengan Jarimatika Terhadap Minat Belajar Anak Usia Sekolah Dasar” JurnalEducation Psycology No. 1, Januari 2012
Akbar Hawadi, Reni, Kreativitas, Jakarta: PT Grasindo, 2001.
Daitin Tarigan Dkk, Penggunaan Teknik Jarimatika untuk Meningkatkan Keterampilan Berhitung Peserta Didik, Jurnal Unimed, 2012
Dimyati, Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Rineka Cipta, 2006.
Hamzah B. Uno, Model Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2008.
Hamzah B. Uno dan Masri Kuadrat, Mengelola Kecerdasan dalam Pembelajaran, Jakarta: Bumi Aksara, 2010.
H. Erman Suherman, dkk, Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer, Bandung: JICA UPI, 2001.
M. Ilham Marzuq, Anak Pintar Beritung dengan Sempoa dan Jarimatika, Surabaya: Indah Surabaya, 2010
M.K. Abdullah, Tehnik Belajar Cepat Jarimatika, Jakarta: Sandro Jaya
Mangatur, dkk., Terampil Berhitung Matematika Untuk SD Kelas II, Jakarta: Erlangga, 2007
Muhibbin Syah, Psikologi Belajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2008.
Nurhayati Rahayu, Fingermath Jari Sakti Tuntaskan Matematika, Jakarta: Pustaka Makmur
R. Soedjadi, Kiat Pendidikan Matematika di Indonesia, Jakarta: Direktorat Jendral Pendidikan Tinggi, 2000.
Sardiman, Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2011.
Syaiful Sagala, Konsep dan Makna Pembelajaran, Jakarta: Alpabeta, 2006.
Trianto, Mendesain Model Pembelajaran Inovatif –Progresif Konsep, Landasan, Dan Implementasi Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta: Kencana, 2010.
Utami Munandar, Perkembangan Kreativitas Anak Berbakat, Jakarta: Rineka Cipta, 2009.
DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v6i02.1273
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2018 Suparni Suparni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains
Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
ISSN: 2338-8706 (print), 2580-7145 (online)
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan
Sumatera Utara 22733 Indonesia
Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022
Email: logaritma.tmm@gmail.com