Development of Interactive Learning Media for Congruence Material as a Preparation Means for Mathematics Olympiads
Abstract
The National Science Olympiad (OSN) is one of the prestigious Olympic competitions in Indonesia. However, certain educational institutions experience many obstacles in preparation, especially in mathematics. Some of these obstacles include the fact that many academic institutions still do not facilitate teachers to focus on teaching mathematics Olympiad material. This condition requires teachers to be extra in preparing material and practice questions for mathematics olympiads. The "MathSyik" application is equipped with material presented in videos, practice questions, and quizzes that are enhanced with features for awarding points and speed of time. This research uses R&D methods and 4D models. After going through the development stage, the "MathSyik" learning media was then tested for validity by two material experts and two media experts. Based on the validity test, a score of 95.5% was obtained by media experts and a score of 80.63% by material experts, both of which were declared very valid and valid. Because it is declared very valid, the learning media "MathSyik" can be used as preparation material for mathematics olympiads on congruence material.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Aisyah, S., Noviyanti, E., & Triyanto, T. (2020). Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Salaka : Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya Indonesia, 2(1). https://doi.org/10.33751/jsalaka.v2i1.1838
Ansori, M., Wamiliana, W., & ... (2023). Pelatihan penguasaan dan pemahaman materi olimpiade matematika bagi siswa dan guru SMAN 13 Bandar Lampung. Jurnal Pengabdian Masyarakat Tabikpun, 4(3), 147–154. https://doi.org/10.23960/jpkmt.v4i3.126
Arifin, N. (2020). Pembinaan Olimpiade Matematika Bagi Peserta Didik SD Negeri 002 Samarinda Utara. Jurnal Karya Abdi, 4(1), 126–131.
Belawati, T. dkk. (2003). Pengembangan Bahan Ajar. Fayrus, & Slamet, A. (2022). Model Penelitian Pengembangan (R n D). Hadi, Y. A., Septu, D., & Ibrahim, M. (2021). Penggunaan Video Tutorial Dalam Pembelajaran Matematika Di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Didika : Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 96–110. https://doi.org/10.29408/didika.v7i1.3828
Ikashaum, F., Mustika, J., Soeseno, Z. E., & Winata, B. B. (2021). Pembinaan Olimpiade: Peningkatan Kemampuan Penalaran Matematis. JURPIKAT (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat). https://doi.org/10.37339/jurpikat.v2i2.61
Irnando, A., Wanda, R., Muhamad, A. E., & Prita, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Virtual Reality Pada Materi Pengenalan Termination Dan Splicing Fiber Optic. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(1).
Isnaini, S. N., Firman, F., & Desyandri, D. (2023). Penggunaan Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Di Sekolah Dasar. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 42–51. https://doi.org/10.24929/alpen.v7i1.183
Krisetiawan, K., Buchori, A., & Handayani, A. (2023). Pengembangan Mathematics Olympiad Digital Book (MODiB) Berdasarkan Strategi Pemecahan Masalah Polya untuk Meningkatkan Kreativitas dan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 17(2), 256–265. https://doi.org/10.26877/mpp.v17i2.15180
Kristanto, A. (2016). Media Pembelajaran. Bintang Sutabaya, 1–129. Latifah, I. dkk. (2018). Profil Berpikir Siswa Peserta Olimpiade Matematika dalam Menyelesaikan Masalah Aljabar.
Kadikma. Nurcahyani, I., Kresnadi, H., & Pranata, R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Web Materi Sistem Peredaran Darah Manusia Kelas V. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 6(10).
Okpatrioka. (2023). Research And Development (R & D) Penelitian yang Inovatif dalam Pendidikan. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 1(1), 86–100. Olimpiade Sains Nasional ( OSN ) SMA / MA / Sederajat. (n.d.).
Puryati, E. (2017). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Dengan Menyelesaikan Soal Latihan Matematika Melalui Pembatasan Waktu Pada Setiap Pertemuan. Prisma, 6(2), 192–201. https://doi.org/10.35194/jp.v6i2.124
Smaragdina, A. A., Nidhom, A. M., Soraya, D. U., & Fauzi, R. (2020). Pelatihan Pemanfaatan dan Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Multimedia Interaktif untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Jurnal KARINOV. https://doi.org/10.17977/um045v3i1p53-57
Suastika, K., & Suwanti, V. (2019). Pelatihan Guru SD Pembimbing Olimpiade Matematika Se-Gugus 7 Kecamatan Sukun Kabupaten Malang. Jurnal Pengabdian Masyarakat (JPM-IKP). https://doi.org/10.31326/jmp-ikp.v2i02.442
Sugiyono. (2018). Prof. Dr. Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta. Prof. Dr. Sugiyono. 2018. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Wahyu Iskandar, D., Fatimah Zahrah, R., & Syahril Sidik, G. (2023). Analisis Peran Guru Dalam Memfasilitasi Peserta Didik Pada Keikutsertaan OSN Bidang Matematika. Bersatu: Jurnal Pendidikan Bhinneka Tunggal Ika, 1(5), 165–176.
Wibowo, E., & Pratiwi, D. D. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Menggunakan Aplikasi Kvisoft Flipbook Maker Materi Himpunan. Desimal: Jurnal Matematika. https://doi.org/10.24042/djm.v1i2.2279
Wijayanti, P. S. (2020). Pengembangan Modul Matematika dan Pelatihan Penyelesaian Soal Bertipe Olimpiade untuk Tingkat SMA. Community Development Journal : Jurnal Pengabdian Masyarakat. https://doi.org/10.31004/cdj.v1i3.1045
Zalukhu, A., Herman, H., Hulu, D. B. T., Zebua, N. S. A., Naibaho, T., & Simanjuntak, R. (2023). Kedudukan dan Peran Filsafat dalam Pembelajaran Matematika. Journal on Education. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1371
DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v12i2.12817
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Eka Nurul Amalia, Dina Fakhriyana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains
Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
ISSN: 2338-8706 (print), 2580-7145 (online)
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan
Sumatera Utara 22733 Indonesia
Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022
Email: logaritma.tmm@gmail.com