Application of Lesson Study on Circle Material to Improve the Quality of Mathematics Instruction in Grade XI

Defahayu As Syaura Al Hawari (UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia)
Suparni Suparni (UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, Indonesia)
Retnaningsih Retnaningsih (MAN 4 Bantul, Indonesia)

Abstract


Improving the quality of mathematics learning is an important step to ensure students can understand mathematical concepts deeply. This study aims to improve the quality of mathematics learning on circle material in class XI through the application of lesson study. This research is a qualitative research that aims to explore and understand the process of implementing lesson study in mathematics learning with the stages of plan, do and see. In the first cycle, the lesson study was applied with Problem Based Learning (PBL) model with LKPD and PowerPoint media. The second cycle used Think Pair Share (TPS) model with the support of wordwall interactive media. The results of this study showed that lesson study effectively increased student participation and learning quality through method innovation, interactive media utilization, and improved time management. Therefore, lesson study can be used as an effort to improve the quality of mathematics learning, especially on circle material.

Keywords


Learning Quality; Lesson Study; Mathematics.

Full Text:

PDF

References


Abdillah, F. (2024). Peran Perguruan Tinggi dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia di Indonesia. EDUCAZIONE: Jurnal Multidisiplin, 3(1), 13–24. https://doi.org/10.51213/jmm.v3i1.46

Andhika, M. R., & Wahyuni, C. N. (2020). Kreativitas Guru Dalam Menumbuhkan Minat Belajar Siswa Di MIN 8 Aceh Barat. Jurnal Eduscience, 7(1), 28–33. https://doi.org/10.36987/jes.v7i1.1771

Azizah, D. (2013). Penerapan Pendekatan Struktural MetodeThink Pair Share (TPS) Pada Materi Lingkaran Untuk Meningkatkan Aktivitas Belajar Matematika Siswa. Delta : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2), 188–193.

Burhanuddin, B., Muntari, M., Loka, I. N., Sofia, B. F. D., & Al Idrus, S. W. (2023). Pendampingan Penyusunan Perangkat Pembelajaran Berbasis Proyek Melalui Lesson Study. Jurnal Pengabdian Inovasi Masyarakat Indonesia, 2(1), 47–52. https://doi.org/10.29303/jpimi.v2i1.2288

Eriyanti, E. (2019). Penerapan Model Lesson Study Dalam Meningkatkan Kualitas Profesional Kinerja Guru Mata Pelajaran MIPA di SMPN 3 Muara Bungo. NUR EL-ISLAM : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Keagamaan, 6(2), 37–53. https://doi.org/10.51311/nuris.v6i2.126

Firdausi, Y. N., Asikin, M., & Wuryanto. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Ditinjau dari Gaya Belajar pada Pembelajaran Model Eliciting Activities ( MEA ). FMIPA, Universitas Negeri Semarang, Semarang Usiyusrotin@gmail.Com, 1, 239–247.

Fitrah, M. (2017). Pembelajaran Berbasis Masalah Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Pada Materi Segiempat Siswa Smp. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 51–70. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol2no1.2017pp51-70

Fristadi, R., & Bharata, H. (2015). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dengan Problem Based Learning. Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika UNY 2015, 597–602.

Hamid, A., & Muadin, A. (2024). Manajemen Perubahan Lembaga Pendidikan Pada Madrasah Ibtidaiyah Negeri 1 Balikpapan. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 77–83. https://doi.org/10.19109/elidare.v10i1.21954

Harahap, N. F., Siregar, S. U., & Harahap, R. D. (2023). Pengaruh Manajemen Kelas terhadap Hasil Belajar Matematika pada Materi Fungsi Kuadrat. Jurnal Basicedu, 7(1), 612–620. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4662

Juano, A., Ntelok, Z. R. E., & Jediut, M. (2019). Lesson Study sebagai Inovasi untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Randang Tana-Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 126–136.

Noventue, R., Ginanjar, S., & Astutik, A. (2024). Hakikat Pendidikan: Menginternalisasikan Budaya Melalui Filsafat Ki Hajar Dewantara Dan Nilai-Nilai Pancasila Pada Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 7(1), 2809–2818.

Nurnaningsih, A., Norrahman, R. A., Muhammadong, & Wibowo, T. S. (2023). Pemberdayaan Sumber Daya Manusia dalam Konteks Manajemen Pendidikan. Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(2), 221–235. https://journal.banjaresepacific.com/index.php/jimr

Priyanti, N. M. I., & Nurhayati. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Berbantuan Media Youtube Untuk Meningkatkan Hasil Belajar. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 4(1), 96–101.

Safitri, A. O., Yunianti, V. D., & Rostika, D. (2022). Upaya Peningkatan Pendidikan Berkualitas di Indonesia: Analisis Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs). Jurnal Basicedu, 6(4), 7096–7106. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3296

Salsabilah, A. S., Athallah, M. D., & Siregar, L. N. K. (2024). Implementasi Motivasi Belajar Siswa dalam Pembelajaran Matematika Di SDIT Khairur Rahman. Jugi: Jurnal Guru Inovatif, 1(1), 36–48. https://ejurnal.razaqcenter.com/index.php/jugi/index

Santika, I. G. N. (2021). Grand Desain Kebijakan Strategis Pemerintah Dalam Bidang Pendidikan Untuk Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Jurnal Education and Development, 9(2), 369–377.

Sari, A. A. I. (2016). Mengembangkan Rasa Ingin Tahu Dalam Pembelajaran Matematika Melalui Penemuan Terbimbing Setting TPS. Prosiding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, November, 373–382.

Sartika, I. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Pendekatan Matematika Realitik di Sekolah Dasar. AR-RIAYAH : Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 101. https://doi.org/10.29240/jpd.v3i2.1151

Siregar, S. U., Nazliah, R., Hasibuan, R., Julyanti, E., Siregar, M., & Junita. (2021). Manajemen Peningkatan Kualitas Pembelajaran Matematika Pada SMA Labuhanbatu. Jurnal Education and Development, 9(2), 285–290.

Subroto, D. E. (2023). Pembinaan dan Pengembangan Guru. Inovasi Pendidikan, 15.

Sulistiani, E., & Masrukan. (2016). Pentingnya Berpikir Kritis dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan MEA. Seminar Nasional Matematika X Universitas Semarang, 605–612.

Tadanugi, F. A. (2015). Efektivitas Lesson Study dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal KIP, 4(2), 887–894.

Wardani, I., Suparni, S., & Tugiman, T. (2023). Penerapan Lesson Study dalam Pengenalan Lapangan Pendidikan untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran Matematika. Indiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 6(1), 102–111. https://doi.org/10.31851/indiktika.v6i1.13794

Zubaidah, S. (2016). Keterampilan Abad ke-21: Keterampilan Yang Diajarkan Melalui Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Biologi, June, 1–17.




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v12i2.13887

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Defahayu As Syaura Al Hawari, Suparni Suparni, Retnaningsih Retnaningsih

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com