ALAT PERAGA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR
Abstract
Enactive, iconic, and symbolic are steps to study mathematic concept. Enactive means object or concrete manipulation study, iconic means use of picture study, and symbolic means concept and principle construction study. It is all dynamic.
Furthermore, in SD, students and mathematic are unique characters. There should be a formula to get them involved one another. However they think informal and not concrete.
Keywords: the experiment, SD mathematic study.
Full Text:
PDFReferences
DAFTAR PUSTAKA
Abdillah Hanafi. (1988). Prinsip-Prinsip Belajar Untuk Pengajaran. Surabaya: Usaha Nasional.
E Mulyasa. (2005). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung : Remaja Rosda Karya
Erman Suherman, dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Common Textbook. JICA.UPI Bandung.
Ginnis Paul. (2008). Trik dan Taktik Mengajar. Jakarta: Indeks
Howe, Michael J.A. (2005). Memahami Belajar di Sekolah. Alih bahasa H.M. Kaoy Syah. Banda Aceh: Yayasan PeNa
Herman hudoyo. (1988). Belajar Mengajar Matematika. Jakarta: Dirjen Dikti P2LPTK
IGAK Wardani, dkk. (2005). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka
Kasihani Kasbolah. (1999). Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jakarta : Dirjen Dikti Proyek PGSD
Karso,dkk. (2006). Pendidikan Matematika I. PGSD 2303. Modul 1-9. Jakarta : Universitas Terbuka : Indeks
Kaueldt Martha. (2008). Wahai Para Guru, Ubahlah Cara Mengajarmu!. Jakarta
Lisnawati Simanjuntak. (1993). Metode Mengajar Matematika. Jakarta : Rineka Cipta.
Moh. Uzeer Usman. (2000). Menjadi guru Profesional. Bandung : Remaja Rosda Karya
Nur Akhsin & Heni Kusumawati. (2007) Matematika untuk kelas II SD/MI. Yudhistira
Oemar Hamalik. (2000). Psikologi Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi aksara
Rochiati wiriaatmadja (2005). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung. Remaja Rosda Karya.
Ruseffendi. (1992). Pendidikan Matematika III. Jakarta. Depdikbud.
Sardiman. (2006). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grapindo
Silberman, Melvin L. (2006). Active Learning, 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Terjemahan oleh Raisul Muttaqin. Bandung: Nusamedia..(2002). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.
DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v1i01.198
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Suparni Suparni
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains
Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
ISSN: 2338-8706 (print), 2580-7145 (online)
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan
Sumatera Utara 22733 Indonesia
Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022
Email: logaritma.tmm@gmail.com