ALAT PERAGA DALAM PEMBELAJARAN MATEMATIKA DI SEKOLAH DASAR

Suparni Suparni ()

Abstract


Abstract
Enactive, iconic, and symbolic are steps to study mathematic concept. Enactive means object or concrete manipulation study, iconic means use of picture study, and symbolic means concept and principle construction study. It is all dynamic.
Furthermore, in SD, students and mathematic are unique characters. There should be a formula to get them involved one another. However they think informal and not concrete.
Keywords: the experiment, SD mathematic study.

Full Text:

PDF

References


DAFTAR PUSTAKA

Abdillah Hanafi. (1988). Prinsip-Prinsip Belajar Untuk Pengajaran. Surabaya: Usaha Nasional.

E Mulyasa. (2005). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung : Remaja Rosda Karya

Erman Suherman, dkk. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Common Textbook. JICA.UPI Bandung.

Ginnis Paul. (2008). Trik dan Taktik Mengajar. Jakarta: Indeks

Howe, Michael J.A. (2005). Memahami Belajar di Sekolah. Alih bahasa H.M. Kaoy Syah. Banda Aceh: Yayasan PeNa

Herman hudoyo. (1988). Belajar Mengajar Matematika. Jakarta: Dirjen Dikti P2LPTK

IGAK Wardani, dkk. (2005). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Pusat Penerbitan Universitas Terbuka

Kasihani Kasbolah. (1999). Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jakarta : Dirjen Dikti Proyek PGSD

Karso,dkk. (2006). Pendidikan Matematika I. PGSD 2303. Modul 1-9. Jakarta : Universitas Terbuka : Indeks

Kaueldt Martha. (2008). Wahai Para Guru, Ubahlah Cara Mengajarmu!. Jakarta

Lisnawati Simanjuntak. (1993). Metode Mengajar Matematika. Jakarta : Rineka Cipta.

Moh. Uzeer Usman. (2000). Menjadi guru Profesional. Bandung : Remaja Rosda Karya

Nur Akhsin & Heni Kusumawati. (2007) Matematika untuk kelas II SD/MI. Yudhistira

Oemar Hamalik. (2000). Psikologi Belajar Mengajar. Jakarta : Bumi aksara

Rochiati wiriaatmadja (2005). Metode Penelitian Tindakan Kelas. Bandung. Remaja Rosda Karya.

Ruseffendi. (1992). Pendidikan Matematika III. Jakarta. Depdikbud.

Sardiman. (2006). Interaksi & Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Raja Grapindo

Silberman, Melvin L. (2006). Active Learning, 101 Cara Belajar Siswa Aktif. Terjemahan oleh Raisul Muttaqin. Bandung: Nusamedia..(2002). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v1i01.198

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2015 Suparni Suparni

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com