Pengaruh Pendekatan Auditory, Intellectually and Repetition (AIR) terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah dengan Bentuk Soal Cerita
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effect of Auditory, Intellectually, and Repetition (AIR) approach through students mathematical problem solving ability with mathematical word problems.This study used quantitative approach with experiment method. The research design was posttest-only control group. The population was all of eighth grade students in MTsN 2 Kota Sungai Penuh. Two samples were choosen with draw. Conventional method was implemented in control group, while AIR approach was implemented in experiment group. The instrument in this study was students mathematical problem solving ability with story questions test that the test items was analyzed first. The instrument was given in the end oflearning process in both groups. The result of the data analysis was obtained that there was an effect of AIR approach through students mathematical problem solving ability with mathematical word problems.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmad, B., Deswita, R., Ningsih, F., & Syafriadi, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran CORE dengan Pendekatan Scientific Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dan Mathematical Habits of Mind Mahasiswa Matematika. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(2), 33-42.
Anjani, I. (2019). Pendekatan Problem Solving dengan Strategi Metakognitif untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 63-68. doi:10.32939/ejrpm.v2i2.279
Cahyaningrum, I., Husna, A., & Gusmania, Y. (2020). Efektivitas Strategi Think Talk Write terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 23-32. doi:10.32939/ejrpm.v3i1.405
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447-458. doi:10.31980/mosharafa.v8i3.517
Farida. (2018). Pembelajaran Auditory, Intellectually, and Repetition (AIR) Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika FKIP Univ. Muhammadiyah Metro, 6(2).
Gunawan, R. G., & Putra, A. (2019). Pengaruh Strategi Belajar Aktif Sortir Kartu Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 362-370. doi:10.31004/cendekia.v3i2.119
Hamzah, A., &Muhlisrarini. (2014). Perencanaan dan Strategi Pembelajaran Matematika. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Huda, M. (2014). Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran Isu-Isu Metodis dan Paradigmatis, Cetakan IV. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Indira, T., Zulkardi, Z., & Sanova, Y. (2019). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah pada Materi Persamaan Garis Singgung Lingkaran melalui Pembelajaran Discovery Learning. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 69-76. doi:10.32939/ejrpm.v2i2.343
Lubis, W., Ariswoyo, S., & Syahputra, E. (2020). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik dan Pendekatan Penemuan Terbimbing Berbantuan Autograph. Edumatika : Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 1-12. doi:10.32939/ejrpm.v3i1.483
Meditamar, M. O., Gunawan, R. G., Oktafia, M., & Nurmailis, N. (2017). Pengaruh Strategi Belajar Murder dengan Setting Belajar Kelompok Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa SMP Negeri 1 Kerinci. Tarbawi: Jurnal Ilmu Pendidikan, 13(1), 11-21.
Ningsih, F. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Group Investigation Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VIII MTSN Kabupaten Kerinci. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 351-362.
Nurmutia, H. (2019). Pengaruh Gaya Kognitif Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa. Edumatika: Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 2(2), 98-103. doi:10.32939/ejrpm.v2i2.443
Permendiknas.Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Tujuan Pembelajaran Matematika untuk SMP/MTs.
Putra, A., Tensa, Y., & Erita, S. (2020). Analisis Penalaran Proporsional Siswa dengan Gaya Belajar Auditori dalam Menyelesaikan Soal Perbandingan. Journal on Education, 2(4), 323-330. doi:10.31004/joe.v2i4.326
Sumarmo, U. (2013). Kumpulan Makalah Berpikir dan Disposisi Matematik Serta Pembelajarannya. Bandung: UPI.
Ulfa, M. 2018. Pengaruh Model Pembelajaran Auditory Intellectualy Repetition (AIR) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas VIII SMP N 1 Abung Barat Lampung Utara. Jurnal Pendidikan Matematika. 2(3).
Wulansari, T., Putra, A., Rusliah, N., & Habibi, M. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi Statistika Terhadap Kemampuan Penalaran Statistik Siswa. AKSIOMA: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 10(1), 35-47. doi:10.26877/aks.v10i1.3647
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Engla Wetri, Rahmi Putri, Ria Deswita, Aan Putra
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains
Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
ISSN: 2338-8706 (print), 2580-7145 (online)
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan
Sumatera Utara 22733 Indonesia
Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022
Email: logaritma.tmm@gmail.com