Analisis Kemampuan Berpikir Logis dengan Menggunakan Metode Pembelajaran Accelerated Learning (AL)
Abstract
The aim of this article is to analyze students’ mathematical logical thinking ability where accelerated learning model been applied. Research is conducted in fifth semester in one of universities in Asahan. It was found that the n-gain mean of mathematical logical thinking ability of class AL students was included in the high category improvement as stated by Hake's n-gain improvement criteria. The class AL standard deviation value shows that the distribution of the n-gain value data varies widely. This shows that the Accelerated learning (AL) learning model can be used as a model that can improve logical thinking skills.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
CUPM. (2004). Undergraduate Programs and Courses in the mathematical Science: CUPM Curriculum Guide 2004. Washington DC: The Mathematical Association of America.
Awaluddin. (2007). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Penalaran Matematis Pada Siswa Dengan Kemampuan Matematis Rendah Melalui Pembelajaran Open Ended Dalam Kelompok Kecil Dengan Pemberian Tugas Tambahan. UPI.
Depdiknas. (2003). Kurikulum 2004 Standar Kompetensi Sekolah. Jakarta: Depdiknas.
Khodijah, N. (2006). Psikologi Belajar. IAIN Raden Fatah Suriasumantru Press.
Kinard, K & Parker, M. (2007). The Accelerated Learning Cycle: Are You Ready to Learn? Am I Ready to Lead. Proceedings: United States Conference On Teaching Statistics (USCOTS) 2007.
Malik, H. (2011). Perhatian Orang Tua Terhadap Pendidikan Anak. Retrieved from http://edukasi.kompasiana.com/2011/05/26/perhatian-orangtua-terhadap-pendidikan-anak/
Mujis., Daniel., & David, R. (2008). Effective Teaching. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Mukhayat, T. (2004). Mengembangkan Metode Belajar yang Baik Pada Anak. Yogyakarta: FMIPA UGM.
Pamungkas, A. S. (2017). Peranan Pengetahuan Awal dan Self Esteem Matematis Terhadap Kemampuan Berpikir Logis Mahasiswa. Jurnal Matematika Kreatif -Inovatif, Kreano 8 ((June), 61–68. https://doi.org/10.15294/kreano.v8i2.7866
Puskur. (2002). Kurikulum dan Hasil Belajar. Kompetensi Dasar Mata Pelajaran Matematika Sekolah Dasar dan Madrasah Ibtidaiyah. Puskur (2002). Kurikulum dan Hasil Belajar. Kompetensi Dasar Mata Pelajaran Matematika Sekolah Dasar dan Madrasah Ibtidaiyah. Jakarta: Balitbang Depdiknas.
Saragih, S. (2006). Menumbuhkembangkan Berpikir Logis dan Sikap Positif terhadap Matematika melalui Pendekatan Matematika Realistik. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan Departemen Pendidikan Nasional, Badan Penelitian Dan Pengembangan, (1589), 1–21.
Saragih, S. (2011). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik dan Kelompok Kecil untuk Meningkatkan Kemampuan Keruangan, Berpikir Logis,dan Sikap Positif Terhadap Matematika Siswa Kelas VIII. Universitas Pendidikan Indonesia.
Sari, D. M., Kusumah, Y. S., & Nurlaelah, E. (2018). Analysis of Students’ Prior Ability in Mathematical Logical Thinking Ability. Advanced Journal of Technical and Vocational Education, 2(1), 13–18.
Sitanggang, A. . (2010). Upaya Meningktkan Kemampuan Berpikir Logis Dan Kemampuan Komunikasi Matemastis Siswa SMP Melalui Pembelajaran Matematika Realistik. UNIMED.
Surat, I. M. (2016). PEMBENTUKAN KARAKTER DAN KEMAMPUAN BERPIKIR LOGIS SISWA MELALUI PEMBELAJARAN MATEMATIKA BERBASIS SAINTIFIK. Jurnal EMASAINS Volume V, Nomor 1, Maret Tahun 2016, V(6), 57–65.
Syaiful. (2011). Peningkatan Kemampuan Berpikir Logis, Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis, dan Sikap Siswa Terhadap Matematika Melalui Pendidikan Matematika Realistik. Universitas Pendidikan Indonesia.
DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v8i02.2892
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 Dwi Maulida Sari, Diyah Hoiriyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains
Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
ISSN: 2338-8706 (print), 2580-7145 (online)
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan
Sumatera Utara 22733 Indonesia
Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022
Email: logaritma.tmm@gmail.com