Ethnomathematics Exploration in the Process of Making Traditional Lemang Food as a Cultural Custom of Kerinci

Ice Dwi Novelza (Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kerinci, Indonesia)
Lusia Winda Yanti (Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kerinci, Indonesia)
Nur Rusliah (Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kerinci, Indonesia)
Maila Sari (Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Kerinci, Indonesia)

Abstract


Culture and education are interrelated creative processes. The culture that develops in society unwittingly contains a mathematical concept in it. One of the mathematical concepts contained in this culture is the ethnomathematics concept. The purpose of this study was to examine, explore and analyze ethnomathematics in the process of making traditional lemang food as a cultural custom of the Kerinci precisely in the Tanjung Pauh area. The method used is a qualitative descriptive research method with an ethnographic approach. Data collection was carried out by observation, interviews with traditional leaders and the Tanjung Pauh community and documentation. The results showed that lemang contains a lot of ethnomathematics elements, including geometric elements, namely tubes, circles, and cylinder volumes, and there are also geometrical elements and calculations needed in balemang and also the material tools used refer to mathematical concepts.

Keywords


Ethnomathematics; Mathematics; Culture; Food; Lemang.

Full Text:

PDF

References


Almu N, Romadoni. (2017). Aspek-aspek Etnomatika Pada Budaya Masyarakat Banjar Dan Penggunaan Aspek-Aspek Tersebut Untuk Pengembangan Paket Pembelajaran Matematika. Tesis. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Andriyani. (2017). Etnomatematika: Model Baru dalam Pembelajaran. Jurnal Gantang

Betyka, F., Putra, A., & Erita, S. (2019). Pengembangan Lembar Aktivitas Siswa Berbasis Penemuan Terbimbing pada Materi Segitiga. JURING (Journal for Research in Mathematics Learning). https://doi.org/10.24014/juring.v2i2.7684.

D'Ambrosio, U. (2001). Ethnomathematics and Mathematics Education. the 10th International Congress of Mathematics Education Copenhagen. Copenhagen: Universita` di Pisa.

Dwidayati, Nurkaromah. (2018). Pengintegrasian Etnomatematika Dalam Pembelajaran Berbasis Masalah. PRISMA. Prosiding Seminar Nasional Matematika, 1, 516-521.

Francois, K, & Kerkhove, B. (2010). Ethnomathematics and the Philosophy of Mathematics (Education). College Publication, London. Texts in Philosophy, 11: 121-154.

Harahap, S. Y., Khairani, M., & Masitoh, S. (2019). Logika (Vlog Matematika): Solusi dalam Menciptakan Generasi Cerdas dan Berbudaya. Jurnal Equation: Teori Dan Penelitian Pendidikan Matematika, 2(1), 46–59.

Jumri, R. (2019). Eksplorasi Etnomatematika Di Bumi Sekundang Setungguan ( MannaBengkulu Selatan). Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia 4(2): 86–92.

Latif, Y. (2020). Pendidikan yang Berkebudayaan: Histori, Konsepsi dan Aktualisasi Pendidikan Transformatif. Jakarta : Gramedia.

Muhtadi, Dedi & Sukirwan, Warsito, Rully C. I. P. (2017). Sundanese Ethnomathematics: Mathematical activities in Estimating, Measuring, and Making Patterns. Journal on Mathematics Education, 8(2), 185-198.

Mutiara, J. R., & Fridayati, L. (2022). Studi Tentang Lemang Kancung Beruk di Desa Dusun Baru Lempur Kabupaten Kerinci.

Prasetyo, S., Mastur, Z., & Asikin, M. (2019). Potensi Etnomatematika Untuk Mengembangkan Kemampuan Komunikasi Matematis. Prosding Seminar Nasional Matematika Dan Pendidikan Matematika, 2, 277–286.

Rahmawati, F. (2013). Pengaruh Pendekatan Pen didikan Realistik Matematika dalam Me ningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sekolah Dasar. Kumpulan Makalah Seminar Semirata 2013. 225- 238. https://jurnal.fmipa.unila.ac.id

Richardo, R. (2016). Peran Ethnomatematika dalam Penerapan Pembelajaran Matematika. Almaata.Ac.Id, 7(2), 118–125.

Rusdiansyah. 2020. Pendidikan Budaya di Sekolah dan Komunitas/Masyarakat. Journal of Islamic, 3(1), 45-48.

Rusliah, N. (2016). Pendekatan Etnomatematika dalam Permainan Tradisional Anak di Wilayah Kerapatan Adat Koto Tengah Kota Sungai Penuh Propinsi Jambi. Proceedings of The International Conference on University Community Engagement, 715–726.

Sukardi, (2017). Metode Penelitian Pendidikan. Yogyakarta : Bumi Aksara.

Syaripah, S. (2021). Desain Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika untuk Menjadikan Laboratorium Matematika yang Inovatif Di IAIN Curup. Logar

itma: Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains, 9(01), 33-52.

Ulum, B. (2018). Etnomatematika Pasuruan: Eksplorasi Geometri Untuk Sekolah Dasar Pada Motif Batik Pasedahan Suropati. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian 4(2): 686.

Utami, Y. P., & Cahyono, D. A. D. (2020). Study At Home: Analisis Kesulitan Belajar Matematika Pada Proses Pembelajaran Daring. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 20–26. https://doi.org/10.33365/ji-mr.v1i1.252.

Wulandari, I., & Puspadewi, K. R. (2016). Budaya Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Matematika. Jurnal Santiaji Pendidikan, 6(1), 31–37. https://www.neliti.com/publications/129201/budaya-dan-implikasinya-terhadap-pembelajaranmatematika




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v11i1.6659

Refbacks



Copyright (c) 2023 Ice Dwi Novelza, Lusia Winda Yanti, Nur Rusliah, Maila Sari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com