تأثير استخدام الوسائط السّمعيّة والبصريّة في إتقان المفردات العربيّة

Nur - Hasnah -  UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
Afrina Refdianti -  UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia
Rita Febrianta* -  UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi, Indonesia
Mohamed Daud Mohamed Daud -  Sudan University of Science and Technology, Sudan

The research is motivated by the low mastery of Arabic language mufradat by Islamic Religious Education (PAI) students at UIN Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi. Meanwhile، mufradat is very influential on students' proficiency in Arabic because mufradat is one of the components of Arabic. PAI students are required to understand Arabic because there are many courses whose reference books use Arabic such as Qawaid Imla '، Educational Manuscript Studies، Tahsin Al-Qur'an، Arabic Calligraphy، Fiqh Muamalat، etc. This study aims to determine the effect of audio-visual media on the mastery of mufradat of PAI students. This type of research is quantitative research with a quasi-experimental design method. Data were taken from the results of the pre test and post test in the control and experimental classes. After the data was processed using SPSS، the data obtained were not normally distributed. Therefore، to test the hypothesis، a nonparametric test was carried out، namely the Wilcoxon test. From the results of this test، it can be obtained a significance of 0.000 which is small from 0.05 with an error level of 5%، so according to the basis for decision making in the Wilcoxon test it can be say that Ha is accepted، that is، there is a significant effect of using audio-visual media on the mastery of mufradat of PAI students.


 

Keywords : media; audio-visual; mufradat

  1. Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: PT.Raja Grafindo Persada, 2019.

    Efendi, Ahmad Fuad. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2011.

    Hanifah, Umi. Media Pembelajaran Bahasa Arab. Surabaya: Putra Media Nusantara, 2011.

    Hardjito, Nfn. “Peran Guru Dalam Pemanfaatan Media Pembelajaran Ditinjau Dari Prespektif Pendidikan Progresif.” Jurnal Teknodik 8, no. 14 (2019): 085. https://doi.org/10.32550/teknodik.v8i14.526.

    Junaidi, Junaidi. “Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar.” Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan 3, no. 1 (2019): 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349.

    Kemendikbud. “undang undang republik indonesia nomor 20 tahun 2003 tentang sistem pendidikan nasional.” In jdih.kemendikbud.go.id, 2013.

    Lejap, dkk. “pengaruh penggunaan media audio-visual tipe sound-slide terhadap minat belajar siswa kelas iii pada mata pelajaran ips di sekolah dasar inpres bertingkat oebobo 2 kota kupang Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar , Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidi” 2, no. 1 (2021): 150–57.

    Lestari, Iis Dewi, Halimatusha’diah Halimatusha’diah, and Fibria Anggraini Puji Lestari. “Penggunaan Media Audio, Visual, Audiovisual, Dalam Meningkatkan Pembelajaran Kepada Guru-Guru.” Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat 1, no. 01 (2018): 55. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v1i01.2361.

    Mahnun, Nunu. “Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-Langkah Pemilihan Media Dan Implementasinya Dalam Pebelajaran).” Jurnal Pemikiran Islam 37, no. 1 (2012): 27–33. https://doi.org/10.4236/ce.2020.113020.

    Manshur, Umar, dkk. Media Pembelajaran Bahasa Arab. Probolinggo: Pustaka Nurja, 2019.

    Munir. Multimedia. 3rd ed. Bandung: Alfabeta, 2015.

    ———. Perencanaan Sistem Pengajaran Bahasa Arab. Jakarta: Prenamedia Groub, 2016.

    Mustafa, Syaiful. Strategi Pembelajaran Bahasa Arab Inovatif. Malang: UIN Press, 2011.

    Nurfadhillah, Septy, Dwi Aulia Ningsih, Putri Rizky Ramadhania, and Umi Nur Sifa. “Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Sd Negeri Kohod Iii.” PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial 3, no. 2 (2021): 243–55. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa.

    Nurhayati, Anin. Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Tulungagung: STAIN Tulungagung, 2006.

    Ramadani Nurul, Rita Febrianta, al-Baihaqi Anas, Oktarina Yusra. “تأثير استخدام وسيلة صندوق القراءة الطلاب بمدرسة الثانوية الحكومية 2 بادنج بنجانج.” Lisanuna,Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya 13, no. 1 (2023): 130–49.

    Refdianti, Afrina, Afwan. “Tathbiq Al-Ikhtibar Al- Qaim ‘ala Al - Hasub Istinaadan ‘ala Namadzij Google Fi Ikhtibar Al-Lughah Al- ‘arabiyah Al - ‘Ammah” 11, no. 1 (2023): 20–34.

    Rusiadi. “Variasi Metode Dan Media Pembelajaran.” Jurnal Alwatzikhoebillah: Kajian Islam 6, no. 2 (2020): 10–21.

    Sau, Febriany. “Penerapan Media Film Pendek Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Teks Esai Pada Peserta Didik Kelas Xii Mipa 6 Sma Negeri 1 Pontianak.” Jambura Journal of Linguistics and Literature 1, no. 1 (2020): 1–13. https://doi.org/10.37905/jjll.v1i1.6917.

    Selan Jaemdi, Rita Febrianta, Eka Rizal, Nur Hasnah. “فعالية القصص المصور لترقية مهارة القراءة لدى طلاب مدرسة الموسطة الإسلامية المتكاملة ‘موتيارى تشندكيا’ لوبك لينجاو.” Arabiyya: Jrnal Studi Bahasa Arab 4964 (2023): 373–85.

    Wahyudi, Prihartini, Yogia, and Nur Hasnah. “دراسة تحليلية تقويمية عن المفردات في كتاب منان العزيز.” Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 5, no. 2 (2018): 358–73.

    Warsita, Bambang. “Pemanfaatan Program Siaran Televisi Pendidikan Untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran the Utilization of Education Television Program for Improving the Quality of Learning.” Jurnal Teknodik, 2019, 126–37 https://doi.org/10.32550/teknodik.v17i3.567.


Open Access Copyright (c) 2024 Nur - Hasnah, Afrina Refdianti, Afrina Refdianti, Rita Febrianta, Rita Febrianta, Mohamed Daud Mohamed Daud, Mohamed Daud Mohamed Daud
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Thariqah Ilmiah: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan & Bahasa Arab

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

ISSN Print : 2355-8717 ISSN Online : 2721-8406

Jalan T. Rizal Nurdin,KM 4,5 Sihitang, Padangsidimpuan Tenggara Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan

 


View My Stats Counter


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.