DEVELOPMENT OF VIDEO-BASED ARABIC READING LEARNING MEDIA

Siti Nurazizah* -  Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Nuruddin Nuruddin -  Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
Ihwan Rahman Bahtiar -  Universitas Negeri Jakarta, Indonesia

This study aims to develop video-based Arabic reading learning media at Al-Azhar Islamic High School Kelapa Gading Jakarta. The research method used is development research with the ADDIE model. The subject of the study was a grade XI student of Al-Azhar Islamic High School Kelapa Gading Jakarta. Development research with the ADDIE model has five stages of research, namely: Analyze, researchers analyze student needs for the development of video-based learning media; Design, researchers collect material and design media to be developed; Development, researchers carry out the process of developing video-based learning media; Implementation, testing products that have been developed; and Evaluation, evaluating activities to determine the quality of media products that have been developed. The results of the material expert assessment get a percentage of 86.67% with the very decent category and the results of the media expert assessment get a percentage of 90.58% with the very decent category and the results of student assessment and evaluation get a percentage of 85.12% with the very decent category.  Based on the assessment above, video-based learning media is suitable to be used as an Arabic learning medium, especially in reading Arabic.

Keywords : Membaca; Media Pembelajaran; Video

  1. Ahnaf, Fatih Holis., dkk. (2021). Efektivitas Media Animasi Audio Visual dalam Kuliah Daring Keterampilan Membaca. Ainara Journal: Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan, 2 (2).

    Aisyah, S., Anwar, M., & Susiawati, S. 2021. Keefektifan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Snowball Throwing dalam Keterampilan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas X MA Putri DDI Mangkoso Kab. Barru. Al-Fashahah: Journal of Arabic Education Linguistics and Literature, 1(1), 83.

    Febrianingsih, Dian. (2021). Keterampilan Membaca Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. SALIMIYA: Jurnal Studi Ilmu Keagamaan Islam, 2 (2).

    Fransiska, F., & Elmubarok, Z. 2015. Efektivitas Metode Reading Guide Terhadap Keterampilan Membaca Bahasa Arab Siswa Kelas Xi Ips Man Demak. Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching, 4(10).

    Hasan, Muhammad., dkk. (2021). Media Pembelajaran. Klaten: Tahta Media Group.

    Junaidi. 2019. Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review: Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Perkantoran, 3(1).

    Kristanto, Andi. (2016). Media pembelajaran. Surabaya: Bintang Surabaya.

    Lestari, D. (2021). Analisis Faktor Kesulitan Membaca Teks Bahasa Arab Siswa Sekolah Madrasah Tsanawiyah Kelas Tujuh Di Kota Makassar. Pinisi Journal of Education, 1(2).

    Mahmuda, Siti. (2018). Media pembelajaran bahasa arab. An- Nabighoh, 20(01), 132.

    Miftah, Muhammad. (2013). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. KWANGSAN: Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 99–100.

    Nurwahidah, Cut Dhien., dkk. (2021). Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Prestasi Mahasiswa. Rausyan Fikr: Jurnal Pemikiran dan Pencerahan, 17(1), 119.

    Octoranda, Pranata S., dkk. (2021). Pemanfaatan Media Audio Visual dalam Meningkatkan Keterampilan Membaca Al-Qur’an. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4).

    Parlindungan, D. P., dkk, 2020. Efektivitas Media Pembelajaran Berbasis Video Pembelajaran dalam Pembelajaran Jarak Jauh (PJJ) di SD Islam An-Nuriyah. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ.

    Pratiwi, Inesa T.M., & Meilani, R. I. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3 (2).

    Ramadani, Riska & Rahman, A. (2021). Efektivitas Penggunaan Media Audio Visual (Video Kartun) dalam Penguasaan Kosakata Bahasa Arab Siswa Kelas X SMA Muhammadiyah 1 Unsimuh Makassar. Al-Fashahah: Journal of Arabic Education Linguistics and Literature, 1 (2).

    Ramli, Muhammad. 2012. Media dan Teknologi Pembelajaran (1st ed.). Banjarmasin: Antasari Press.

    Rostianti, Winda ,dkk. (2018). Meningkatkan Kemampuan Membaca Intensif Menggunakan Media Buku Cerita di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar. Vol 8 No 1.

    Saputro, Kuncoro Adi., dkk. 2021. Peningkatan Keterampilan Membaca Dengan Menggunakan Media Audio Visual Di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3 (5).

    Susanti, Yuli. 2019. Meningkatkan Keterampilan Membaca Bahasa Arab Melalui Model Quantum Teaching Di MAN 3 Padang Panjang. Lughawiyah: Journal of Arabic Education and Teaching, 1(1), 29.

    Yudianto, Arif. (2017). Penerapan Video Sebagai Media Pembelajaran. Seminar Nasional Indonesia.


Open Access Copyright (c) 2023 Siti Nurazizah
Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Thariqah Ilmiah: Jurnal Ilmu-Ilmu Kependidikan & Bahasa Arab

INSTITUT AGAMA ISLAM NEGERI PADANGSIDIMPUAN

ISSN Print : 2355-8717 ISSN Online : 2721-8406

Jalan T. Rizal Nurdin,KM 4,5 Sihitang, Padangsidimpuan Tenggara Kampus Utama IAIN Padangsidimpuan

 


View My Stats Counter


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.