NEUROLINGUISTIC PROGRAMMING: THEORY AND GUIDANCE FOR PRACTICES IN LANGUAGE TEACHING

Sojuangon Rambe ()

Abstract


ABSTRAK
NLP (Neurolinguistic Programming) adalah sebuah terapi psikologi untuk memperbaiki kepribadian dan meningkatkan pencapaian seseorang dalam kehidupan dan penghidupannya. Terapi ini telah diaplikasikan dalam berbagai bidang profesi dengan hasil yang mereka yakinkan sebagai „konsisten‟. Aplikasi pendekatan ini dalam pendidikan sudah dilakukan di berbagai negara, sedangkan penerapannya di dalam pembelajaran bahasa asing sebagian rujukan utamanya disusun oleh Revel. J dan S. Norman (1997 dan 1999) sedangkan penelitian di bidangnya sudah cukup banyak dilakukan, meskipun pada satu sisi ditentang dan dianggap tidak relevan oleh banyak ahli pembelajaran bahasa. Dalam pembelajaran bahasa, NLP berbasis pada teori komunikasi; menempatkan kemampuan menyarikan, mengaplikasikan dan mempraktekkan prilaku efektif sebagai keterampilan belajar; mencirikan penekanan lebih pada kemampuan komunikasi lisan; bahan ajarnya terdiri atas suatu kondisi target beserta proses untuk mewujudkannya; pembelajaran dilakukan dengan proses imajinasi dan fantasi kronologi peristiwa; dan evaluasinya bergantung pada tujuan pembelajaran yang sebelumnya telah ditetapkan oleh guru atau kurikulum.
Kata Kunci : neurolinguistic, programming dan modeling

Full Text:

PDF

References


BIBLIOGRAPHY

Antic, Zorica. Neurolinguistic Programming –The Link Between Medicine (Neurology) And Language Teaching. FACTA UNIVERSITATIS. Series: Medicine and Biology Vol.13, No 2, 2006

Harris, T. NLP if it works use it . . ., CAUCE, Revista de Filología y su Didáctica, 2001, 24: 29-38.

Johnson, Lloyd. The Secrets to Learning Neurolinguistic Programming. 2012, EBook. Retrieved from book@confidentfuture.com.au on Thursday, February 27, 2014, 2:33:46 PM

O‟Connor, J., & Seymour, J. Introducing Neuro-Linguistic Programming. Hammersmith: London, 2002

Pisghadam, Reza., et.al. NLP and its Relationship with Teacher Success, Gender, Teaching Experience, and Degree: A Comparative Study, World Journal of English Language Vol. 1, No. 2; October 2011

Revel J and S.Norman. In Your Hands: NLP in ELT. Saffire Press: London, 1997

_________. Handling Over: NLP-Based Activities for Language Learning. Saffire Press: London, 1999

Richards, Jack and Theodore Rodgers. Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge University Press: Cambridge, 2001

Sucheka, Ewa. Use Your Brain for a Change: NLP Application in a Language Classroom. 2010 Retrieved from www.teacher.pl on Thursday, February 27, 2014, 2:10:23 PM

Smart, Jamie. “Ten of the Coolest, Most Powerful and Useful NLP Techniques I’ve Ever Learned”, Retrieved from www.saladtd.co.uk February 27, 2014, 2:38:46 PM

Smith, Brad. How the FBI Uses NLP on You. Retrieved from Endhack.com on Thursday, February 27, 2014, 2:40:46 PM

Stacey, Winch. From Frustation to Satisfaction: Using NLP to Improve Self-Expression. In EA Education Conference, 2005

Stevenson, Michael. Intro to Neurolinguistic Programming. 2008, Retrieved from www.transformdestiny.com Thursday, April , , 10:58:40 AM

Targutay, Meltem. The Role of Neuro-Linguistic Programming in English Language Teaching: NLP-Trained Language Teaching Practitioners’ Perceptions About NLP Strategies and Techniques Used in Classes. 2010. Unpublished master thesis, Bilkent University, Ankara, Turkey.

Tosey, Paul and Jane Mathison. Neurolinguistic Programming in Education and Training. 2012, Retrieved from www.symplectic.surrey.ac.uk on Thursday, February 27, 2014, 2:35:46 PM




DOI: https://doi.org/10.24952/ee.v2i2.122

Refbacks

  • There are currently no refbacks.





English Education: English Journal for Teaching and Learning

Tadris Bahasa Inggris Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan

UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan 

ISSN Print : 2338-8781 ISSN Online :  2579-4043

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan Sumatra Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: englishjournal@uinsyahada.ac.id


Flag Counter View My Stats