Canva App Differentiated Learning Bases on Math Learning

Siti Aisyah Hasibuan (Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addarry Padangsidimpuan, Indonesia)
Maruman Hasibuan (Universitas Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)

Abstract


This study aims to analyze the use of the Canva application as a differentiation-based learning medium in Mathematics subjects. The background of this research is based on the needs of teachers in presenting learning that is varied, creative, and in accordance with the different characteristics of students. Differentiated learning emphasizes meeting students' learning needs based on interests, learning styles, and ability levels. Canva, as an interactive digital design platform, offers a variety of features that support teachers in compiling visual, engaging, and easy-to-understand teaching materials. The research method used is a qualitative approach. The results show that the use of Canva can increase student involvement, strengthen concept understanding, and provide space for creativity in solving math problems. In addition, this application makes it easier for teachers to adjust the material according to individual student needs, so as to create an inclusive learning atmosphere. In conclusion, Canva can be used as an alternative differentiated learning media that is effective, innovative, and relevant to the development of educational technology.


Keywords


Learning Media; Canva App; Differentiated Learning.

Full Text:

PDF

References


Ardi Saputra, Y., & Rizki Susilowati, A. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Peserta Didik Gangguan Pemusatan Perhatian dan Hiperaktivitas (GPPH). Jurnal Didaktika Pendidikan Dasar, 7(2), 743–758. https://doi.org/10.26811/didaktika.v7i2.1152

Asnawati, Y., & Sutiah, S. (2023). Pengembangan Media Vidio Animasi Berbasis Aplikasi Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Journal of Islamic Education, 9(1), 64–72. https://doi.org/10.18860/jie.v9i1.22809

Dinn, W., & Dkk. (2024). Kajian akademuk kurikulum merdeka. pusat kurikulum dan pembelajaran badan standar, kurikulum, dan asesmen pendidikan kementerian pendidikan, kebudayaan, riset dan teknologi.

Gusteti, M. U., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi Pada Pembelajaran Matematika Di Kurikulum Merdeka. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v3i3.180

Hapsari, H. T., Riyadi, R., & Budiharto, T. (2023). Pengembangan media pembelajaran berbasis e-flipbook melalui canva pada materi satuan waktu untuk peserta didik kelas III sekolah dasar. Didaktika Dwija Indria, 11(4), 1–6. https://doi.org/10.20961/ddi.v11i4.76724

Miftahul Jannah, F. N., Nuroso, H., Mudzanatun, M., & Isnuryantono, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva dalam Media Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1). https://doi.org/10.20961/jpd.v11i1.72716

Mulyana, H. E. (2019). Menjadi guru penggerak merdeka mengajar. Bumi Aksara.

Nizar, A. (2019). Pendidikan matematika realistik pendekatan alternatif dalam pembelajaran matematika. citpustaka media.

Pardede, L., Sirait, J. V. O., Siagian, R. A., Marbun, P. E., & Damanik, F. (2024). Penggunaan Aplikasi Canva Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Smks Karya Serdang. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN), 5(2), 1996–2002.

Rahmatullah, R., Inanna, I., & Ampa, A. T. (2020). Media Pembelajaran Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 12(2), 317–327.

Rohma, A., & Sholihah, U. (2021). Pengembangan Media Audio Visual Berbasis Aplikasi Canva Materi Bangun Ruang Limas. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 9(3), 292–306. https://doi.org/10.23960/mtk/v9i3.pp292-306

Sulistyosari, Y., Karwur, H. M., & Sultan, H. (2022). Penerapan Pembelajaran Ips Berdiferensiasi Pada Kurikulum Merdeka Belajar. Harmony: Jurnal Pembelajaran IPS dan PKN, 7(2), 66–75. https://doi.org/10.15294/harmony.v7i2.62114

Supriani, Y., Giyanti, G., & Syafana, Z. (2023). Pengembangan Interactive Digital Comic Menggunakan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa. JKPM (Jurnal Kajian Pendidikan Matematika), 8(1), 167. https://doi.org/10.30998/jkpm.v8i1.14779

Yuliana, D., Baijuri, A., Suparto, A. A., Seituni, S., & Syukria, S. (2023). Pemanfaatan Aplikasi Canva Sebagai Media Video Pembelajaran Kreatif, Inovatif, Dan Kolaboratif. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi (JUKANTI), 6(2), 247–257. https://doi.org/10.37792/jukanti.v6i2.1025




DOI: https://doi.org/10.24952/ejpm.v2i1.12115

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Siti aisyah, Maruman Hasibuan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Editorial Office:

Pascasarjana UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan; 

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang 22733 Padangsidimpuan, North Sumatera, Indonesian.

Phone: (+62) 634  22080  Faximili: (+62) 634 24022 e-mail: educofa@uinsyahada.ac.id

 

Educofa by Uin Syhada is licensed under CC BY-SA 4.0