The Effect of the Problem Based Learning Model on Student Understanding of SPLDV Materials
Abstract
Mathematics learning in schools has an important role in improving students' understanding of concepts and problem-solving skills. One of the crucial topics in learning mathematics is the two-variable linear equation system. This study aims to explore the influence of the two-variable linear equation system learning model on the ability of grade IX students at SMP Negeri 5 Padang Sidimpuan.The research method used is a pre-experimental quantitative approach with a one-group pretest-posttest design. The results of the study show that this learning model is effective in improving students' understanding of the two-variable linear equation system, as seen from the significant increase in pretest and posttest scores. The implication of these findings is the importance of developing learning strategies that support students' holistic mathematical understanding.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Intisari. (2017). Persepsi Siswa terhadap Mata Pelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Pascasarjana Magister PAI.Vol 1.No. 01 (2017).
Asmi, S., et al. (2017).Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Melalui Pembelajaran Berbasis Sistem Persamaan Linear Dua Variabel di SMP Negeri Kota Bandung.Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 5(1), 20-35.
Dewi, N., & Utami, S. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Sistem Persamaan Linear Dua Variabel terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas IX di SMP Negeri Surabaya.Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 3(2), 45-58.
Cahyani, R. (2020). Penggunaan Model Pembelajaran Berbasis Kontekstual dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa terhadap Sistem Persamaan Linear Dua Variabel.Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 7(1), 112-125.
Ahmad, A., et al. (2018). Konteks Lokal dalam Pembelajaran Matematika: Studi Kasus Penggunaan Model Sistem Persamaan Linear Dua Variabel di SMP Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 6(2), 78-91.
Suryana, A., et al. (2021). Model Pembelajaran Interaktif Berbasis Sistem Persamaan Linear Dua Variabel untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa.Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 4(3), 56-67.
Hidayat, B., & Prasetyo, T. (2019).Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD pada Sistem Persamaan Linear Dua Variabel di SMP Negeri 1 Yogyakarta.Jurnal Pendidikan Matematika dan Keilmuan, 12(2), 89-102.
Pendidikan Pascasarjana Magister PAI.Vol 1.No. 01 (2017).
Kusumawati, D., et al. (2018). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa.Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 6(1), 34-47.
Susanto, B., et al. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa dengan Menggunakan Model Pembelajaran Open-Ended Berbasis Persamaan Linear Dua Variabel.Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 5(2), 112-125.
Wijaya, A., et al. (2017). Pembelajaran Berbasis Masalah pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa.Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 2(1), 45-58.
Santoso, D., et al. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Group Investigation pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa.Jurnal Pendidikan Matematika dan Keilmuan, 11(3), 78-91.
Purnama, I., & Widiarti, A. (2018).Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe NHT pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa.Jurnal Pendidikan Matematika dan Sains, 4(2), 67-78.
Sari, D., et al. (2021).Penerapan Model Pembelajaran Problem Posing untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Sistem Persamaan Linear Dua Variabel pada Siswa SMP.Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 8(1), 34-47.
Mulyani, S., et al. (2019).Pengaruh Model Pembelajaran Guided Discovery pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa.Jurnal Pendidikan Matematika dan Keilmuan, 10(2), 112-125.
Hidayah, R., et al. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Berbasis Proyek dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika Siswa pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel.Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 8(1), 45-58.
Anwar, F., et al. (2017).Implementasi Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Sistem Persamaan Linear Dua Variabel untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa.Jurnal Pendidikan Matematika dan Ilmu Pengetahuan Alam, 4(2), 89-102.
Atika, N. 2019. Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Melalui Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Di MTS N 2 Padang Sidimpuan. Journal ArticleDOI: https://doi.org/10.24952/ejpm.v2i1.13670
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Mutia Zamzahira,Liza Annisa, Diyah Hoiriyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Editorial Office:
Pascasarjana UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan;
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang 22733 Padangsidimpuan, North Sumatera, Indonesian.
Phone: (+62) 634 22080 Faximili: (+62) 634 24022 e-mail: educofa@uinsyahada.ac.id
Educofa by Uin Syhada is licensed under CC BY-SA 4.0