The Effectiveness of the Realistic Mathematics Education Approach to Students' Mathematical Creative Thinking Skills on Circle Material

Ahmad Nizar Rangkuti ([Sinta ID: 6196269] UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)
Mara Samin Lubis (UIN Sumatera Utara Medan, Indonesia)

Abstract


This research aims to see the effectiveness of a realistic mathematics education approach on students' creative mathematical thinking abilities. The research method used is a descriptive method with a qualitative approach. The research instrument used was a test. The analysis techniques used in this research are data reduction, data display and inclusion drawing/verification. Based on the results and discussion in this article, it is concluded that applying a realistic mathematical approach can improve students' creative thinking abilities.

Keywords


Realistic Mathematics Education; Creative Thinking; Mathematics.

Full Text:

PDF

References


Adilla, D. N., Zanthy, L. S., & Yuspriyati, D. N. (2020). Karakteristik Kesalahan Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Lingkaran. Teorema: Teori Dan Riset Matematika, 5(1), 35. https://doi.org/10.25157/teorema.v5i1.3220

Afsari, S., Safitri, I., Harahap, S. K., & Munthe, L. S. (2021). Systematic Literature Review: Efektivitas Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Pada Pembelajaran Matematika. Indonesian Journal of Intellectual Publication, 1(3), 189–197. https://doi.org/10.51577/ijipublication.v1i3.117

Anditiasari, N., Pujiastuti, E., & Susilo, B. E. (2021). Systematic literature review : pengaruh motivasi terhadap kemampuan berpikir kreatif matematis siswa. Aksioma: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 12(2), 236–248.

Dalilan, R., & Sofyan, D. (2022). Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SMP ditinjau dari Self Confidence. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 141–150. https://doi.org/10.31980/plusminus.v2i1.1585

Dewi, P. S., & Indonesia, U. T. (n.d.). Efektivitas pmr ditinjau dari kemampuan berpikir kreatif dan disposisimatematis siswa. 355–365.

Egok, A. S. (2016). Kemampuan Berpikir Kritis Dan Kemandirian Belajar Dengan Hasil Belajar Matematika. Pendidikan Dasar, 7(2), 186–199.

Ernitasari, A. O., Susanto, Nursafrida, L. N., Sunardi, & Oktavianingtiyas, S. (2022). Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Menyelesaikan Masalah Segiempat Ditinjau dari Self-Confidence. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 5(5), 1231–1242. https://doi.org/10.22460/jpmi.v5i5.1231-1242

Fajri, M. (2017). Kemampuan Berpikir Matematis Dalam Konteks Pembelajaran Abad 21 Di Sekolah Dasar. Jurnal LEMMA, 3(1), 1–11. https://doi.org/10.22202/jl.2017.v3i1.1884

Fajriah, N., & Asiskawati, E. (2015). Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa dalam Pembelajaran Matematika Menggunakan Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik di SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 157–165. https://doi.org/10.20527/edumat.v3i2.643

Hendriana, H. (2014). Membangun Kepercayaan Diri Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Humanis. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 19(1), 52. https://doi.org/10.18269/jpmipa.v19i1.424

Huliatunisa, Y., Wibisana, E., & Hariyani, L. (2020). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah. Indonesian Journal of Elementary Education (IJOEE), 1(1), 56–65. https://doi.org/10.31000/ijoee.v1i1.2567

Iis Holisin. (2007). Pembelajaran Matematika Realistik (PMR). Didaktis, 3(3), 1–68.

Lisliana, Hartoyo, A., & Bistari. (2020). Analisis kemampuan berpikir kreatif siswa dalam menyelesaikan masalah matematika. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), 6(2), 157–167. https://doi.org/10.37729/jpse.v6i2.6803

Maharani, S., & Bernard, M. (2018). Analisis Hubungan Resiliensi Matematik Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Pada Materi Lingkaran. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(5), 819. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i5.p819-826

Maulidina, A. P., & Hartatik, S. (2015). Profil Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Berkemampuan Tinggi Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar (JBPD), 3(2), 1–6.

Novitasari, D. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 2(2), 8. https://doi.org/10.24853/fbc.2.2.8-18

Qomariyah, D. N., & Subekti, H. (2021). Pensa E-Jurnal : Pendidikan Sains Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif: Studi Eksplorasi Siswa Di Smpn 62 Surabaya. PENSA E-JURNAL: Pendidikan Sains, 9(2), 242–246.

Rangkuti, A. N. (2016). Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Kaitannya dengan Performansi Peserta Didik. Logaritma, 4(1), 96–109.

Santri, F. S. (2017). Ada Apa Dengan Kecemasan Matematika? Journal of Medives , 1(1), 59–65.

Supardi. (2011). Peran Berpikir Kreatif dalam Proses Pembelajaran Matematika. Jurnal Formatif, 2(3), 248–262.

Susanti, I. . N. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Lingkaran Kelas VIII di Mts. Al-Amiriyyah Blokagung Tahun Ajaran 2013/2014. Darussalam: Jurnal Pendidikan, Komunikasi, Dan Pemikiran Hukum Islam, VI(1), 174–189.

Ulandari, N., Putri, R., Ningsih, F., & Putra, A. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Inquiry terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa pada Materi Teorema Pythagoras. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 227–237.

https://doi.org/10.31004/cendekia.v3i2.99

Widiarti, Y. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta Didik SMP Negeri 11 Kota Bengkulu Melalui Pembelajaran Matematika Realistik (PMR) Berbasis Etnomathematika. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 06(01), 99–107.

Widyastuti, N. S., & Pujiastuti, P. (2014). Pengaruh Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Terhadap Pemahaman Konsep Dan Berpikir Logis Siswa. Jurnal Prima Edukasia, 2(2), 183. https://doi.org/10.21831/jpe.v2i2.2718




DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v12i01.11184

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Ahmad Nizar Rangkuti, Mara Samin Lubis

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains

Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan

ISSN: 2338-8706  (print), 2580-7145 (online)

Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan

Sumatera Utara 22733 Indonesia

Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022

Email: logaritma.tmm@gmail.com