The Application of Word Wall Media to Foster Motivation and Interest in Learning Among Students
Abstract
The success of the learning process is influenced by various components, including engaging teaching methods. One alternative is using Word Wall media, a technology-based application designed to enhance students' motivation and interest in learning. This research employed a quasi-experimental method with a Nonequivalent Control Group Design, involving two groups: the experimental group using Word Wall media and the control group employing traditional methods. The research sample consisted of 78 students, with 39 in each group. The analysis revealed that students' motivation in the experimental group increased by 25%, with a pretest average score of 68.2 and a posttest score of 85.3. Meanwhile, in the control group, the increase was only 8%, from a pretest average of 67.4 to a posttest average of 72.9. Student interest also significantly increased in the experimental group by 30%, from 70.5 to 91.7, compared to a 10% increase in the control group, from 69.8 to 76.8. Thus, the use of Word Wall media effectively enhances student motivation and interest in learning significant more than traditional methods.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Achru Andi P. (2019). Pengembangan Minat Belajar Dalam Pembelajaran.
Al-Aulia, J., Ilyas, H. M., & Syahid, A. (2022). 58 Pentingnya Metodologi Pembelajaran Bagi Guru.
Arianti. (2017). Urgensi Lingkungan Belajar Yang Kondusif Dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif Arianti.
Aulia, R. P., Prihatin, J., & Siswati, B. H. (2023). Hubungan Antara Minat Belajar Dengan Keberhasilan Belajar Siswa Dengan Penerapan Buku Ajar Elektronik Sistem Ekskresi Berbasis Brain-Based Learning (Bbl) Dilengkapi Video Dan Diagram Roundhouse. Jurnal Pendidikan Biologi, 10(1), 11–17. Https://Journal.Unilak.Ac.Id/Index.Php/BL
Awal Sabiila, O. P. (2024). Penggunaan Wordwall Sebagai Media Berbasis Game Edukasi Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas Iv Sdn Polehan 1. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 4(5), 12. Https://Doi.Org/10.17977/Um065.V4.I5.2024.12
Dhani, A. A., Budianto, B., & Basuki, D. D. (2024). Implementasi Metode Interaktif Dan Kolaboratif Dalam Pembelajaran Tahfidz Al-Qur’an Pada Kelas Kecil: Studi Kasus Di Salah Satu Sekolah Di Karawang. Al-Madrasah Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 8(4), 1921. Https://Doi.Org/10.35931/Am.V8i4.4096
Dila Rizki Amanda. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Media Visual Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Siswa. Jurnal Pendidikan, Bahasa Dan Budaya, 3(2), 185–199. Https://Doi.Org/10.55606/Jpbb.V3i2.3181
Elfindra, B., Supriadi, Mustafa, & Hamdi Abdul Karim. (2024). Jurnal+Bella+Elfindra+Cetak.
Friska Sari, W., Permata Sari, Y., Ayu Hazari, S., & Keguruan Dan, F. (N.D.). Pemanfaatan Wordwall Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Di SD Negeri 27 Palembang.
Handayani, P., Dayu, R., & Andriani, W. (N.D.). Efektifitas Reward Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V Sdn 06 Andaleh Baruh Bukik. Journal Of Islamic Primary Education, 4(1), 1–10.
Jawaher, J. (2023). Penerapan Metode Team Quiz Dalam Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Siswa Kelas Xii Mipa 4 Sman 1 Tualang. Maras: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 1(3), 378–391. Https://Doi.Org/10.60126/Maras.V1i3.72
Julianti, N., Hatiarsih Pendidikan Matematika, R., & Kusuma Negara, S. (N.D.). Prosiding Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara II PMAT 020 Hubungan Antara Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Barisan Dan Deret.
Khakim, N., Santi, N. M., Bahrul, A., Assalami, U., Putri, E., & Fauzi, A. (N.D.). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Ppkn Di SMP YAKPI 1 DKI Jaya. Jurnal Citizenship Virtues, 2022(2), 347–358.
Khawarizmi, A., Pendidikan, J., Matematika, P., Diklat, K. B., & Aceh, K. (2017). Pendidikan Matematika Di Sekolah Kita. 1(1).
Lubis, S. (2022). Inovasi Pembelajaran Berbasis Digital Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(12), 1121–1126. Https://Doi.Org/10.17977/Um065v2i122022p1121-1126
Lusia Dewi Shinta Damayanti, M., Utaminingsih, D., Soemantri Brojonegoro No, J., Lampung, B., & FKIP Universitas Lampung, D. (2018). Peningkatan Kemampuan Interaksi Sosial Dengan Teman Sebaya Melalui Bimbingan Kelompok Pada Siswa Improvement Of Social Interaction Capabilities With Peers Through Group Guidance On Students.
Lutfiyani, S., Sinuraya, P. Y., Anggraini, R. W., Enov, A., & Ulailiah, S. (2023). Penerapan Teknologi Dalam Peningkatan Motivasi Dan Keterlibatan Siswa Kelas VI SDN Barengkok 1. Media Penelitian Pendidikan : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dan Pengajaran, 17(2), 227–234. Https://Doi.Org/10.26877/Mpp.V17i2.12546
Monika, E., Lubis, S., Islam, U., Syekh, N., Hasan, A., & Padangsidimpuan, A. A. (2023). Efektivitas Model Missouri……Eva Monika Safitri Lubis (Vol. 1, Issue 1).
Monika Safitri Lubis, E., Reski Suryani, D., Safitri, A., Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, U., & Muhammadiyah Tapanuli Selatan, U. (2023). Pembelajaran Matematika Menyenangkan Bagi Anak Usia Dini Melalui Media Fuzzle Interaktif (Vol. 3, Issue 1).
Monika Safitri Lubis, E., Selatan, T., & Islam Negeri Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, U. (2022). Pembelajaran Realistic Mhatematics Education (Rme) Dengan Pendidikan Karakter Untuk Meningkatkan Literasi Matematika (Vol. 2, Issue 2).
Negeri, S., & Selatan, S. (N.D.). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Arianti.
Novita Sari, A., Nurul Atikah Nasution, W., & Kurniati, S. (2024). Mengoptimalkan Pembelajaran Interaktif Dengan Media Wordwall Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. In Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra (Vol. 9, Issue 1).
Nurbadriyah, F., Darmawan, P., & Wardani, M. A. K. (2024). Penggunaan Media Pembelajaran Wordwall Dalam Mengatasi Keragaman Gaya Belajar Siswa Untuk Memenuhi Target Kurikulum. Journal Of Language Literature And Arts, 4(11), 1091–1096. Https://Doi.Org/10.17977/Um064v4i112024p1091-1096
Rahman, S. (N.D.). Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar “Merdeka Belajar Dalam Menyambut Era Masyarakat 5.0” Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar.
Rismayanti, R., Rayhan, M. A., Khairullah, Q., Adzim, E., Lu, L. ’, Fatihah, A., Pendidikan, T., Kampus, U., & Siliwangi, B. (2023). Pengaruh Motivasi Instrinsik Dan Motivasi Ekstrinsik Terhadap Proses Pembelajaran Mahasiswa Universitas Pendidikan Indonesia. In Juni (Vol. 02, Issue 2). Http://Jurnal.Minartis.Com/Index.Php/Jpst/
Wulansari, R., Agustin, H., Roro, R., Setyowati, N., & Prihatin, A. A. (2024). Penerapan Media Wordwall Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Pancasila Kelas IX-H Di SMP Negeri 12 Surabaya.
Yenifitra, (2022) Kolaborasi Penelitian Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Dalam Meningkatkan Motivasi. 9(2), 112-122
Yusuf, B. B. (2018). Konsep Dan Indikator Pembelajaran Efektif. 1(2), 13–20.
Zuliyani, L. D., & Marlina, Y. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik Di SMK Negeri 71 Jakarta. Jurnal Ilmiah Mandala Education (JIME), 9(3), 2442–9511. Https://Doi.Org/10.58258/Jime.V9i1.5716/Http
DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v12i2.13890
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 Eva Monika Safitri lubis, Fahrul Rozi, Fahrul Rozi, Torang Siregar, Torang Siregar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains
Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
ISSN: 2338-8706 (print), 2580-7145 (online)
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan
Sumatera Utara 22733 Indonesia
Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022
Email: logaritma.tmm@gmail.com