The Effect of Blended Learning Models Assisted by Video Tutorials on Students' Critical Thinking Ability in Mathematics Learning
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Alonso, F., Lopez, G., Manrique, D., & Vines, J. M. (2005). An Instructional Model for Web-Based E-Learning Education with a Blended Learning Process Approach. British Journal of Education Technology 3, 217-235.
Anggraini, A. D., Wonorahardjo, S., & Utomo, Y. (2016). Efektivitas Pembelajaran Blended Learning Berbasis Community on Inquiry (CoI) ditinjau dari Belajar Kognitif Mahasiswa pada Materi Kromatografi. Prosiding Seminar Nasional II 1038–1046.
Bensley, D. A., & Murtagh, M. P. (2012). Guidelines for a scientific approach to critical thinking assessment. Teaching of Psychology, 39(1), 5-16.
Brookhart, S. M. (2010). How to assess higher-order thinking skills in your classroom. Alexandria: ASCD.
Budiarti, R. Pengaruh Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Siswa di Yayasan Perguruan Islam Cerdas Murni Tahun Pelajaran 2017/2018.
Ceylan, V. K., & Kesici, A. E. (2017). Effect of Blended Learning to Academic Achievement. Journal of Human Sciences 14, 309–320.
Dwi, I. M., Arif, H., & Sentot, K. (2013). Pengaruh Strategi Problem Based Learning Berbasis ICT terhadap Pemahaman Konsep dan Kemampuan Pemecahan Masalah Fisika. Jurnal Pendidikan Fisika Indonesia 9, 8–17.
Ekawati, N., Supurwoko, S., & Wahyuningsih, D. (2017). Pengembangan Video Tutorial Sebagai Media Dalam Belajar Mandiri Materi Bunyi Siswa Sekolah Menengah Pertama. In Seminar Nasional Fisika dan Pendidikan Fisika Ke-2 2012. Sebelas Maret University.
Ennis, R. H. (1996). Critical thinking dispositions: Their nature and assessability. Informal logic, 18(2).
Fatmawati, H., Mardiyana., & Triyanto. (2014). Analisis Berpikir Kritis Siswa dalam Pemecahan Masalah Matematika Berdasarkan Polya pada Pokok Bahasan Persamaan Kuadrat (Penelitian pada Siswa Kelas X SMK Muhammadiyah 1 Sragen Tahun Pelajaran 2013/2014). Jurnal Elekttronik Pembelajaran Matematika, 2, 899–910.
Fitriani, H., & Ikhsan, M. (2017). Implementasi Perangkat Pembelajaran Blended Community of Inquiry untuk Melatihkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Calon Guru Biologi. Prosiding Seminar Nasional Pendidik dan Pengembang Pendidikan Indonesia 187–198.
Fitriani, S., & Yarmayani, A. (2018). Pengembangan Rubrik Berpikir Kreatif Siswa Menengah Atas dalam Menyelesaikan Masalah Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika. 7(1): 33-38.
Garnham, C., & Kaleta, R. (2010). Introduction to Hybrid Courses. Teaching with TechnologyToday.2002; 8 (6).
Hong, J. C., Chen, M. Y., Wong, A., Hsu, T. F., & Peng, C. C. (2012). Developing Physics Concepts Through Hand-On Problem Solving: A Perspective on a Technological Project Design. International Journal of Technology and Design Education 22, 473–487.
Huber, C. R., Kuncel, N. R., Sackett, P. R., & Beatty, A. S. (2015). Validity Stability Across Entering College Cohorts: Exploring the temporal generalizability of local validity estimates. International Journal of Selection and Assessment, 23(3), 237-246.
Kurniawan, D. T. (2014). Model Pembelajaran Berbasis masalah Berbantuan Website Interaktif pada Konsep Fluida Statis untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep dan Keterampilan Proses Sains Siswa Kelas XI. Jurnal Pengajaran MIPA, 19, 206–213.
Mabruroh, F., & Suhandi, A. (2017). Construction of Critical Thinking Skills Test Instrument Related the Concept on Sound Wave. Journal of Physics: Conference Series, 812, 1–6.
Saputra, H. 2016. Pengembangan Mutu Pendidikan Menuju Era Global: Penguatan Mutu Pembelajaran dengan Penerapan HOTS (High Order Thinking Skills).Bandung: SMILE’s Publishing.
Sari, A. R. (2013). Strategi Blended Learning untuk Peningkatan Kemandirian Belajar dan Kemampuan Critical Thinking Mahasiswa di Era Digital. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia 11, 32–43.
Sumantri, U. (2019). Penggunaan Video Tutorial Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Belajar TIK pada Siswa Kelas XII IPS-1. Jurnal Metaedukasi. 1(2).
Widodo, T & Kadarwati, S. 2013. High Order Thinking Berbasis Pemecahan Masalah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Berorientasi Pembentukan Karakter Siswa. Cakrawala Pendidikan 32(1), 161-171.
Wong, L., Tatnall, A., & Burgess, S. (2014). A Framework for Investigating Blended Learning Effectiveness. Emerald, 56(2-3), 233–251.
Yapici, I. U., & Akbayin, H. (2012). The Effect of Blended Learning Model on High School Students' Biology Achievement and on Their Attitudes towards the Internet. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 11(2), 228-237.)
DOI: https://doi.org/10.24952/logaritma.v10i01.5186
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2022 Eline Yanty Putri Nasution, Laras Sintia, Rahmi Putri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Logaritma : Jurnal Ilmu-ilmu Pendidikan dan Sains
Tadris Matematika FTIK UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan
ISSN: 2338-8706 (print), 2580-7145 (online)
Jl. T. Rizal Nurdin Km. 4,5 Sihitang Padangsidimpuan
Sumatera Utara 22733 Indonesia
Phone: 0634-22080 Fax: 0634-24022
Email: logaritma.tmm@gmail.com