The Effect Of Guided Inquiry Learning Model On Student Learning Outcomes On Chemical Equilibrium Material XI Grade High School

Desi Lisa Rosanna (UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)
Laily Wardani Harahap (UIN Syekh Ali Hasan Ahmad Addary Padangsidimpuan, Indonesia)
Rabiyatul Adawiyah Siregar (Universitas Lampung, Indonesia)

Abstract


This study aims to determine the effect of guided inquiry learning model on student learning outcomes in hydrocarbon material class XI. This type of research is a quasi-experiment. The population in this study was the entire class XI MAN South Tapanuli. Sampling was done by random sampling. Class XI MIA 1 using guided inquiry learning model and class XI MIA 2 using conventional learning model. . The instrument used is a test of learning outcomes in the form of multiple choice consisting of 20 items. Obtained post-test results with an average of 71.71 experimental class and 61.43 control class. Based on the t test obtained th> tt which is 3.969>1.997. Indicates the influence due to differences in student learning outcomes using guided inquiry learning models better than conventional learning models on the subject matter of chemical equilibrium class XI.

Keywords


Guided Inquiry, Learning Outcomes, Equilibrium

References


Agustinus Elath dkk2022. 2022. “PengaruhPenggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar FisikaMateri Gerak Lurus Pada Siswa Kelas.”3(1):1–8. doi: 10.53682/charmsains.v3i1.142.
Andini, L., & Azizah, U. (2021). Analisis Korelasi Keterampilan Metakognitif dan Minat Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Kesetimbangan Kimia. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(2), 472–480.
Ashari, R. N. (2023). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Disertai Google Earth Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri Kebakkramat Tahun Ajaran 2022/2023. GEADIDAKTIKA, 3(1), 76–91.
Asmiyunda, A., Guspatni, G., & Azra, F. (2018). Pengembangan e-modul kesetimbangan kimia berbasis pendekatan saintifik untuk kelas XI SMA/MA. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP), 2(2), 155–161.
Asni, A., Wildan, W., & Hadisaputra, S. (2020). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar kimia siswa materi pokok hidrokarbon. Chemistry Education Practice, 3(1), 17–22.
Azizah, N., Fahyuddin, & Saefuddin. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas X IPA Di Sma Negeri 2 Kendari Pada Materi Ikatan Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo, 8(2), 109–118.
Bernal-Ballen, A., & Ladino-Ospina, Y. (2019). Assessment: A Suggested Strategy for Learning Chemical Equilibrium. Education Sciences, 9(3), 174
Elbi, S., Khairiah, K., Destini, R., & Harahap, R. H. (2024). Pengaruh Model Inquiry Based Learning terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Madrasah Aliyah Negeri 3 Medan. Journal on Education, 6(2), 10844–10850. https://doi.org/10.31004/joe.v6i2.4879
Firayanti, Rahmanpiu dan Musta, R. 2023. Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Koloid. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo. 8 (1). DOI: https://doi.org/10.36709/jpkim.v8i1.7
Helsy, I., & Andriyani, L. (2017). Pengembangan bahan ajar pada materi kesetimbangan kimia berorientasi multipel representasi kimia. Jurnal Tadris Kimiya, 2(1), 104–108.
Meriyenti, M. (2023). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Kimia Kelas Xii Menggunakan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(4), 373–381. https://doi.org/10.51878/learning.v2i4.1790
Nahak, R. L., & Bulu, V. R. (2020). Efektivitas model pembelajaran inkuiri terbimbing berbantu lembar kerja siswa berbasis saintifik terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 230–237.
Neka, I Ketut. 2015. Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Berbasis Lingkungan Terhadap Ketrampilan Berpikir Kreatif dan Penguasaan Konsep IPA Kelas V SD Gugus VIII Abang. e- Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha Program Studi Pendidikan Dasar Vol 5
Rasid, L., Fahyuddin dan Maysara. 2020. Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing dan Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Asam Basa. Jurnal Pendidikan Kimia FKIP Universitas Halu Oleo. 5(3). DOI: http://dx.doi.org/10.36709/jpkim.v5i3.14772
Sarumaha, M., & Harefa, D. (2022). Model Pembelajaran Inquiry Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Ipa Terpadu Siswa. NDRUMI: Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Humaniora, 5(1), 27–36.
Satria, H., & Basir, A. (2020). Implementasi media interaktif berbasis macro mediaflash pada mata pelajaran sistem pengendali elektromagnetik. JUPITER (Jurnal Pendidikan Teknik Elektro), 5(2), 16–23.
Safarina, E., & Andromeda, A. (2022). Entalpi Pendidikan Kimia Efektivitas Penggunaan EModul Berbasis Inkuiri Terbimbing Dilengkapi Video Praktikum pada Materi Kesetimbangan Kimia terhadap Hasil Belajar Siswa. Entalpi Pendidikan Kimia, 12(14), 11–14
Suparmi, Ni Wayan. 2019. “Hasil Belajar Pemahaman Konsep Dan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Pembelajaran Inkuiri Bebas DanInkuiri Terbimbing.” Journal of EducationTechnology 2(4):192. doi: 10.23887/jet.v2i4.16548
Trisnowati, A., Bakti, I., & Sholahuddin, A. (2020). Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Laju Reaksi Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing. JCAE (Journal of Chemistry And Education), 3(3), 126-132.
Turrusda, K. (2023). The Effect of Directed Reading Thinking Activity (DRTA) Strategy on Reading Comprehension of Procedure Text (Quasi Experimental Research at Ninth Grade Student of SMPN 26 Seluma in Academic Year 2022/2023). UIN Fatmawati Sukarno Bengkulu
Ulimaz, A. (2021). Respon mahasiswa terhadap modul praktikum berbasis inkuiri terbimbing pada pembelajaran daring mata kuliah teknologi pengolahan limbah. Jurnal Humaniora Teknologi, 7(1), 21–26.
Utami, P. M. (2024). Pengaruh Praktikum Kimia SMA Skala Kecil Berbasis Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Siswa. 4, 245–259.
Zaman, T., & Bulut, H. (2023). Robust calibration for estimating the population mean using stratified random sampling. Scientia Iranica.




DOI: https://doi.org/10.24952/lavoisier.v4i1.13064

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Desi Lisa Rosanna, Laily Wardani Harahap

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Journal Lavoisier: Chemistry Education Journal, The Infomation and Files Indexed by:
Flag Counter
Creative Commons License

Lavoisier:Chemistry Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © 2022 Lavoisier: Chemistry Education Journal.All rights reserved.


Journal Lavoisier: Chemistry Education Journal, The Infomation and Files Supported by: