Development of Chemical Literacy Oriented Speed Cruiser
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andriati, L., Abdi, S., Mukminin, A. N. A., & Tridayati, W. (2023). Analisis Tingkat Motivasi Belajar Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Babelan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(4), 72–80. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i4.16699
Bagus, I., Kumala, A., & Tri, E. (2016). Multimedia Interaktif untuk Proses Pembelajaran. Prabangkara, 19, 35–42.
Basit, D. A., Muslim, B., & Saridewi, N. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbasis Etnosains Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Kimia & Pendidikan Kimia, 5(1), 75–90.
Fibonacci, A., Azizati, Z., & Wahyudi, T. (2020). Development of Education for Sustainable Development (ESD) Based Chemsdro Mobile Learning for Indonesian Junior High School: Rate of Reaction. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 5(1), 26–34. https://doi.org/10.15575/jtk.v5i1.5908
Handayani, W. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran dan Kedisiplinan Terhadap Pemahaman Konsep Kimia. Jurnal Pendidikan MIPA, 3(3), 105–116.
Herman, M., & Herman, H. (2022). Tingkat Literasi Kimia Mahasiswa Jurusan Tadris Kimia pada Topik Pemanasan Global dan Efek Rumah Kaca. Jurnal Basicedu, 6(2), 2446–2455. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2357
Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam, 1(1), 28–37. https://doi.org/https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042
Ihsan, M. S., & Jannah, S. W. (2021). Development of Interactive Multimedia Based on Blender Learning to Improve Student Science Literastion in The Covid-19 Pandemic. Jurnal Pijar MIPA, 16(4), 438–441.https://doi.org/10.29303/jpm.v16i4.1678
Ismiyanti, D. A., Farida, I., & Irwansyah, F. S. (2023). Pembuatan Multimedia Interaktif Materi Kristalisasi Berorientasi Literasi Kimia. Gunung Djati Conference Serie, 31, 24–38.
Junaidi. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Kusumawardhani, R., Suryati, S., & Khery, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Penumbuhan Literasi Sains Siswa Pada Materi Sistem Periodik Unsur. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 5(2), 48. https://doi.org/10.33394/hjkk.v5i2.1589
Laila, E., Prasetya, A. T., & Sumarni, W. (2022). Studi Literatur : Penggunaan Jenis Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Kimia Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4982–4993. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2907
Larasati, A. A., & Sumarti, S. S. (2021). Media Pembelajaran Chemlovers Berbasis Aplikasi Android pada Materi Termokimia. Chemistry in Education, 10(2252), 48–54.
Lestari, L. A., Subandi, & Habiddin. (2021). Identifikasi Miskonsepsi Siswa pada Materi Laju Reaksi dan Perbaikannya Menggunakan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E dengan Strategi Konflik Kognitif. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(6), 888–894. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i6.14876
Linda, R., Erviyenni, Noer, A. M., Oktavianti, N. A., & Sellyna, N. (2016). Development of Lectora Inspire as Interactive Multimedia Chemistry Learning in Senior High School. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(3), 188–196.
Lubis, I. R., & Ikhsan, J. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Kognitif Peserta Didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 191.https://doi.org/10.21831/jipi.v1i2.7504
Munawarah, Z., Fara, B., Sofia, D., & Hakim, A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbantuan Aplikasi Articulate Storyline dalam Pembelajaran Kimia Kelas XI MIPA SMAN 1 UTAN. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4). https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jipp.v6i4.295
Muzzalifa, S., & Oktaviani, C. (2021). Pengembangan Media Belajar Buletin dalam Bentuk Buku Saku pada Materi Termokimia. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 2(1). https://doi.org/10.35719/mass.v2i1.52
Nainggolan, D. H., Sidabalok, N. E., & Aritonang, E. (2022). Pengaruh Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Elektriese: Jurnal Sains Dan Teknologi Elektro, 12(01), 1–6. https://doi.org/10.47709/elektriese.v12i01.1552
Pillena, L. S., Cahyana, U., & Purwanto, A. (2019). Pengaruh Media Mobile Learning dan Kemampuan Metakognitif Terhadap Keterampilan Proses Sanis Siswa. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4(2), 157–167. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i2.5132
Rahmi, C., & Hastuti, R. (2024). Learning of Reaction Rate Using Interaktive Media in Improving Student Learning Outcomes. Proceeding of the 1 St International Conference on Chemistry & Chemical Education (ICCCE), 12(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/lj.v12i2.26651
Rosmiati, N. S., Yuliani, A., Nur’Aini, A. S., Nur Fauzi, H. Z., & Nugraha, D. (2022). Media Pembelajaran Podcast pada Mata Pelajaran IPS Memaknai Kemerdekaan untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5985–5993. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.2945
Sari, S., Anjani, R., Farida, I., & Ramdhani, M. A. (2017). Using Android-Based Educational Game for Learning Colloid Material. Journal of Physics: Conference Series, 895(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012012
Sari, S., Safitri, I., & Farida, I. (2019). Design of educational games oriented to chemical literacy on petroleum material. Journal of Physics: Conference Series, 1402(5), 055032. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1402/5/055032
Silalahi, M. V. (2020). Pengembangan Media Exe-Learning Pada Kimia Dasar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Di HKBP Nommensen Pematangsiantar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(3), 516–524.https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jp2.v3i3.29293
Siregar, I. A. (2021). Analisis Dan Interpretasi Data Kuantitatif. ALACRITY : Journal of Education, 1(2), 39–48.https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.25
Stephanie, M. M. (2023). The Impact of Using a Problem-Based Learning Approach on Students’ Science Literacy in Class XI Natural Sciences and Mathematics on Reaction Rate Factor Material. LAVOISIER: Chemistry Education Journal, 2(2), 83–92. https://doi.org/10.24952/lavoisier.v2i2.8763
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Alfabeta. https://fliphtml5.com/mymyn/gonf/Metode_Penelitian_Kuantitatif%2C_Kualitatif%2C_dan_RD_by_Prof._Dr._Sugiyono/187/
Yusmar, F., & Fadilah, R. E. (2023). Analisis Rendahnya Literasi Sains Peserta Didik Indonesia: Hasil Pisa dan Faktor Penyebab. Jurnal Pendidikan IPA, 13, 11–19. https://doi.org/10.24929/lensa.v13i1.283
Yustiqvar, M., Hadisaputra, S., & Gunawan, G. (2019). Analisis Penguasaan Konsep Siswa yang Belajar Kimia Menggunakan Multimedia Interaktif Berbasis Green Chemistry. J. Pijar MIPA, 14(3), 135–140. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jpm.v14i2.1299
DOI: https://doi.org/10.24952/lavoisier.v4i1.15318
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Ratu Tiara Nurfazhira, Sari Septi Sari, Ferli Septi Irwansyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.







Lavoisier:Chemistry Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © 2022 Lavoisier: Chemistry Education Journal.All rights reserved.
