Development of Chemical Literacy Oriented Speed Cruiser Interactive Multimedia on Reaction Rate Material
(1) UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(2) UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(3) UIN Sunan Gunung Djati Bandung
(*) Corresponding Author
Abstract
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Andriati, L., Abdi, S., Mukminin, A. N. A., & Tridayati, W. (2023). Analisis Tingkat Motivasi Belajar Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Babelan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 5(4), 72–80. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i4.16699
Bagus, I., Kumala, A., & Tri, E. (2016). Multimedia Interaktif untuk Proses Pembelajaran. Prabangkara, 19, 35–42.
Basit, D. A., Muslim, B., & Saridewi, N. (2023). Pengaruh Model Problem Based Learning Berbasis Etnosains Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Laju Reaksi. Jurnal Kimia & Pendidikan Kimia, 5(1), 75–90.
Fibonacci, A., Azizati, Z., & Wahyudi, T. (2020). Development of Education for Sustainable Development (ESD) Based Chemsdro Mobile Learning for Indonesian Junior High School: Rate of Reaction. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 5(1), 26–34. https://doi.org/10.15575/jtk.v5i1.5908
Handayani, W. (2020). Pengaruh Media Pembelajaran dan Kedisiplinan Terhadap Pemahaman Konsep Kimia. Jurnal Pendidikan MIPA, 3(3), 105–116.
Herman, M., & Herman, H. (2022). Tingkat Literasi Kimia Mahasiswa Jurusan Tadris Kimia pada Topik Pemanasan Global dan Efek Rumah Kaca. Jurnal Basicedu, 6(2), 2446–2455. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i2.2357
Hidayat, F., & Nizar, M. (2021). Model Addie (Analysis, Design, Development, Implementation and Evaluation) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Inovasi Pendidikan Agama Islam, 1(1), 28–37. https://doi.org/https://doi.org/10.15575/jipai.v1i1.11042
Ihsan, M. S., & Jannah, S. W. (2021). Development of Interactive Multimedia Based on Blender Learning to Improve Student Science Literastion in The Covid-19 Pandemic. Jurnal Pijar MIPA, 16(4), 438–441.https://doi.org/10.29303/jpm.v16i4.1678
Ismiyanti, D. A., Farida, I., & Irwansyah, F. S. (2023). Pembuatan Multimedia Interaktif Materi Kristalisasi Berorientasi Literasi Kimia. Gunung Djati Conference Serie, 31, 24–38.
Junaidi. (2019). Peran Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar Mengajar. Diklat Review : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Pelatihan, 3(1), 45–56. https://doi.org/10.35446/diklatreview.v3i1.349
Kusumawardhani, R., Suryati, S., & Khery, Y. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Untuk Penumbuhan Literasi Sains Siswa Pada Materi Sistem Periodik Unsur. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 5(2), 48. https://doi.org/10.33394/hjkk.v5i2.1589
Laila, E., Prasetya, A. T., & Sumarni, W. (2022). Studi Literatur : Penggunaan Jenis Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Kimia Siswa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4982–4993. https://doi.org/https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2907
Larasati, A. A., & Sumarti, S. S. (2021). Media Pembelajaran Chemlovers Berbasis Aplikasi Android pada Materi Termokimia. Chemistry in Education, 10(2252), 48–54.
Lestari, L. A., Subandi, & Habiddin. (2021). Identifikasi Miskonsepsi Siswa pada Materi Laju Reaksi dan Perbaikannya Menggunakan Model Pembelajaran Learning Cycle 5E dengan Strategi Konflik Kognitif. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 6(6), 888–894. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.17977/jptpp.v6i6.14876
Linda, R., Erviyenni, Noer, A. M., Oktavianti, N. A., & Sellyna, N. (2016). Development of Lectora Inspire as Interactive Multimedia Chemistry Learning in Senior High School. Jurnal Pendidikan Kimia, 8(3), 188–196.
Lubis, I. R., & Ikhsan, J. (2015). Pengembangan Media Pembelajaran Kimia Berbasis Android untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Prestasi Kognitif Peserta Didik SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 1(2), 191.https://doi.org/10.21831/jipi.v1i2.7504
Munawarah, Z., Fara, B., Sofia, D., & Hakim, A. (2021). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbantuan Aplikasi Articulate Storyline dalam Pembelajaran Kimia Kelas XI MIPA SMAN 1 UTAN. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4). https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jipp.v6i4.295
Muzzalifa, S., & Oktaviani, C. (2021). Pengembangan Media Belajar Buletin dalam Bentuk Buku Saku pada Materi Termokimia. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 2(1). https://doi.org/10.35719/mass.v2i1.52
Nainggolan, D. H., Sidabalok, N. E., & Aritonang, E. (2022). Pengaruh Kebiasaan Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika. Elektriese: Jurnal Sains Dan Teknologi Elektro, 12(01), 1–6. https://doi.org/10.47709/elektriese.v12i01.1552
Pillena, L. S., Cahyana, U., & Purwanto, A. (2019). Pengaruh Media Mobile Learning dan Kemampuan Metakognitif Terhadap Keterampilan Proses Sanis Siswa. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4(2), 157–167. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i2.5132
Rahmi, C., & Hastuti, R. (2024). Learning of Reaction Rate Using Interaktive Media in Improving Student Learning Outcomes. Proceeding of the 1 St International Conference on Chemistry & Chemical Education (ICCCE), 12(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.22373/lj.v12i2.26651
Rosmiati, N. S., Yuliani, A., Nur’Aini, A. S., Nur Fauzi, H. Z., & Nugraha, D. (2022). Media Pembelajaran Podcast pada Mata Pelajaran IPS Memaknai Kemerdekaan untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5985–5993. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.2945
Sari, S., Anjani, R., Farida, I., & Ramdhani, M. A. (2017). Using Android-Based Educational Game for Learning Colloid Material. Journal of Physics: Conference Series, 895(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/895/1/012012
Sari, S., Safitri, I., & Farida, I. (2019). Design of educational games oriented to chemical literacy on petroleum material. Journal of Physics: Conference Series, 1402(5), 055032. https://doi.org/10.1088/1742-6596/1402/5/055032
Silalahi, M. V. (2020). Pengembangan Media Exe-Learning Pada Kimia Dasar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Di HKBP Nommensen Pematangsiantar. Jurnal Pedagogi Dan Pembelajaran, 3(3), 516–524.https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jp2.v3i3.29293
Siregar, I. A. (2021). Analisis Dan Interpretasi Data Kuantitatif. ALACRITY : Journal of Education, 1(2), 39–48.https://doi.org/10.52121/alacrity.v1i2.25
Stephanie, M. M. (2023). The Impact of Using a Problem-Based Learning Approach on Students’ Science Literacy in Class XI Natural Sciences and Mathematics on Reaction Rate Factor Material. LAVOISIER: Chemistry Education Journal, 2(2), 83–92. https://doi.org/10.24952/lavoisier.v2i2.8763
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Alfabeta. https://fliphtml5.com/mymyn/gonf/Metode_Penelitian_Kuantitatif%2C_Kualitatif%2C_dan_RD_by_Prof._Dr._Sugiyono/187/
Yusmar, F., & Fadilah, R. E. (2023). Analisis Rendahnya Literasi Sains Peserta Didik Indonesia: Hasil Pisa dan Faktor Penyebab. Jurnal Pendidikan IPA, 13, 11–19. https://doi.org/10.24929/lensa.v13i1.283
Yustiqvar, M., Hadisaputra, S., & Gunawan, G. (2019). Analisis Penguasaan Konsep Siswa yang Belajar Kimia Menggunakan Multimedia Interaktif Berbasis Green Chemistry. J. Pijar MIPA, 14(3), 135–140. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jpm.v14i2.1299
DOI: https://doi.org/10.24952/lavoisier.v4i1.15318
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Ratu Tiara Nurfazhira, Sari Septi Sari, Ferli Septi Irwansyah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.







Lavoisier:Chemistry Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © 2022 Lavoisier: Chemistry Education Journal.All rights reserved.

