The Effect of Project-Based Learning Model on Student Learning Outcomes on Colloidal Material
Abstract
Keywords
References
Adnan, H. F. A.-H., & Mustolikh. (2022). Pengaruh Metode Project Based Learning (PJBL) Terhadap Hasil Belajar Siswa SMA pada Mata Pelajaran Geografi. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 6, 165–169. https://doi.org/10.30595/pssh.v6i.458
Anwar, Y., Fadillah, A., & Syam, M. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Project Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas X di SMA Negeri 11 Samarinda. Jurnal Pendidikan, 30(3), 399–408. https://doi.org/10.32585/jp.v30i3.1753
Arfandi, A., & Samsudin, M. A. (2021). Peran Guru Profesional Sebagai Fasilitator Dan Komunikator Dalam Kegiatan Belajar Mengajar. Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan Dan Pedagogi Islam, 5(2), 37–45. https://doi.org/10.35316/edupedia.v5i2.1200
Awi, A., Meiliawati, R., & Wahyutami, S. (2020). Pemahaman Konsep Sistem Koloid Hasil Pembelajaran Menggunakan Metode Diskusi Berbantuan LKS Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Manuhing Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 11(1), 51–62. https://doi.org/10. 37304/jikt.v11i1.73
Djalil, M. F., Bialangi, N., & Laliyo, L. A. . (2023). Identifikasi Kesulitan Belajar Siswa dalam Memahami Konsep Kimia Koloid di Kelas XI SMA Negeri 4 Gorontalo. Jurnal Riset Pendidikan Kimia, 13(1), 31–36. https://doi.org/10.21009/JRPK.131.05
Guo, P., Saab, N., Post, L. S., & Admiraal, W. (2020). A review of project-based learning in higher education: Student outcomes and measures. International Journal of Educational Research, 102(May), 101586. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2020.101586
Hamalik, O. (2019). Kurikulum dan Pembelajaran. PT Bumi Aksara : Jakarta.
Harefa, F. Y., & Widiastuti. (2022). Penggunaan Metode Tanya Jawab Untuk Membangun Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(1), 593–599. https://doi.org/10.5281/zenodo.7554086
Hernandes, J., & Yusmaita, E. (2023). Analisis Literasi Kimia Peserta Didik Pada Materi Koloid Dengan Model Rasch. Jurnal Pendidikan Kimia Universitas Riau, 8(2), 100–108. http://dx.doi.org/10. 33578/jpk-unri.v8i2.7889
Hikmah, M. (2020). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Partisipasi Dan Hasil Belajar Pemrograman Dasar Siswa. Jurnal Teknodik, 24(1), 25–36. https://doi.org/10. 32550/teknodik.v0i2.376
Johana, N. R., Purwoko, A. A., & Hadisaputra, S. (2023). Efektivitas Model Project Based Learning dan Model Inkuiri dalam Memperbaiki Hasil Belajar Kimia. Jurnal Teknologi Pendidikan: Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pembelajaran, 8(2), 287–295. https://doi.org/10.33394/jtp.v8i2.6389
Jusita, M. L. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Berbasis Proyek (Project Based Learning) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teori Dan Praktis Pembelajaran IPS, 4(2), 90–95. https://dx.doi.org/10.17977/um022v4i22019p90
Lucas, G. (2007). How Does Project-Based Learning Work. Edutopia : US.
Mayasari, T., Kadarohman, A., Rusdiana, D., & Kaniawati, I. (2016). Apakah Model Pembelajaran Problem Based Learning Dan Project Based Learning Mampu Melatihkan Keterampilan Abad 21? Jurnal Pendidikan Fisika Dan Keilmuan (JPFK), 2(1), 48. https://doi.org/10.25273/jpfk.v2i1.24
Muna, A. A. (2020). Model dan Metode Pembelajaran IPA Berbasis Kontekstual. JIP Jurnal Ilmiah PGMI, 6(1), 13–24. https://doi.org/10.19109/jip.v6i1.5872
Nafiati, D. A. (2021). Revisi taksonomi Bloom: Kognitif, afektif, dan psikomotorik. Humanika, 21(2), 151–172. https://doi.org/10.21831/hum.v21i2.29252
Nuraini, N. (2023). Implementasi Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Mahasiswa dengan Lesson Study. Jurnal Pendidikan Mipa, 13(4), 996–1004. https://doi.org/10.37630/jpm.v13i4.1239
Parwati, N. N., Suryawan, I. P. P., & Apsari., R. A. (2018). Belajar dan Pembelajaran. PT Rajagrafindo Persada: Depok.
Purwanto, N. (2019). Tujuan Pendidikan Dan Hasil Belajar: Domain Dan Taksonomi. Jurnal Teknodik, 146–164. https://doi.org/10.32550/teknodik.v0i0.541
Rasyid, I. (2019). Konsep Pendidikan Ibnu Sina tentang Tujuan Pendidikan , Kurikulum , Metode Pembelajaran , dan Guru. EKSPOSE: Jurnal Penelitian Hukum Dan Pendidikan 18, 18(1), 779–790. https://doi.org/10.32478/talimuna.v12i1.1362
Rosarian, A. W., & Dirgantoro, K. P. S. (2020). Upaya Guru Dalam Membangun Interaksi Siswa Melalui Metode Belajar Sambil Bermain. JOHME: Journal of Holistic Mathematics Education, 3(2), 146–163. https://doi.org/10.19166/johme.v3i2.2332
Salsabila, Y., Harahap, A. A. S., Fitria, N., & Harahap, N. D. (2023). Pengaruh Perkembangan Kemampuan Pada Aspek Kognitif, Afektif Dan Psikomotorik Terhadap Hasil Belajar. Algebra : Jurnal Pendidikan, Sosial Dan Sains, 3(1). https://doi.org/10.58432/algebra.v3i1.741
Setiawan, T., Sumilat, J. M., Paruntu, N. M., & Monigir, N. N. (2022). Analisis Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning dan Problem Based Learning pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6), 9736–9744. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i6.4161
Siahaan, K. W. A., Simangunsong, A. D., Nainggolan, L. L., & Simanjuntak, M. A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Kimia Materi Koloid Untuk Sma Dengan Model Inkuiri Terbimbing Dengan Media Animasi. Jurnal Nalar Pendidikan, 8(2), 130. https://doi.org/10.26858/jnp.v8i2.15376
Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. PT Rineka Cipta : Jakarta.
Sofyan, A., Feronika, T., & Milama, B. (2006). Evaluasi Pembelajaran IPA Berbasis Kompetensi. Lembaga Penelitian UIN Jakarta dengan UIN jakarta Press : Ciputat.
Sucipto, Widyaningsih, E., & Bahri, S. (2023). Perbedaan Model Teacher Centered Learning Dengan Student Centered Learning Terhadap Keterampilan Bermain Bulutangkis. Jurnal Sains Keolahragaan Dan Kesehatan, 8(1), 17–32. http://dx.doi.org/10.5614/jskk.2023.8.1.2
Supardi. (2017). Statistik Penelitian Pendidikan : Perhitungan, Penyajian, Penjelasan, Penafsiran, dan Penarikan Kesimpulan. RajaGrafindo Persada : Depok.
Susilawati, D. (2024). Pengantar Ilmu Pendidikan. Widina Metia Utama: Bandung.
Wicaksono, S. R., Hakim, A., Degeng, M., & Ferdianto, J. (2023). Collaborative Project Based Learning: Studi Kasus Lingkup Perguruan Tinggi (Issue May). Seribu Bintang : Malang. https://doi.org/10. 5281/zenodo.7888582
Zhou, C. (2023). The Impact of the Project-Based Learning Method on Students. BCP Education & Psychology, 9, 20–25. https://doi.org/10.54691/bcpep.v9i.4603
Zulfiani, Feronika, T., & Suartini, K. (2009). Strategi Pembelajaran Sains. Lembaga Penelitian UIN Jakarta : Jakarta.
DOI: https://doi.org/10.24952/lavoisier.v4i1.15465
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Ajeng Tri Utami, Tonih Feronika, Miessya Wardani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.







Lavoisier:Chemistry Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © 2022 Lavoisier: Chemistry Education Journal.All rights reserved.
