The Impact of Kahoot-Based Media on Learning Motivation in the Topic of Periodic Properties of Elements

Evi Sapinatul Bahriah (Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, Indonesia)
Cyrilla Larataqiy (Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta, Indonesia)

Abstract


The purpose of this study was to determine the implementation of Kahoot media on learning motivation on periodic properties of elements based on learning motivation indicators. This type of research is descriptive quantitative with purposive sampling technique on 36 students of class X-B SMAN Bogor Regency which was conducted in October 2024. The data collection technique used was a questionnaire. The results of this study indicate an increase in learning motivation with an average percentage value of 77.66 (good category). So it can be concluded that Kahoot media can increase students' learning motivation on Periodic Properties of Elements material based on learning motivation indicators.


Keywords


Kahoot; Motivation; Periodic Properties of Elements

Full Text:

PDF

References


Akrim. (2018). Media Learning in Digital Era. Proceedings of 5th International Conference Community Development), 231, 458-460.

Andaresta, S. dan Bahriah E.S. (2024). Implementasi Media Kahoot Berbasis Games Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Konfigurasi Elektron. Seminar Nasioanl FITK UIN Jakarta, 1(1)

Arianti. (2017). Urgensi Lingkungan Belajar yang Kondusif dalam Mendorong Siswa Belajar Aktif. DIDAKTIKA Jurnal Kependidikan, 11(1), 41–62

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Azzachra & Hidayah. (2024) LAVOISIER: Chemistry Education Journal 3(2), 28–43

Darwin, M., Mamondol, M.R., Sormin, S.A., Nurhayati, Y., Tambunan, H., Sylvia, D., Adyana, M.D.M., Prasetiyo, B., Vianitati, P., Gebang., A.A. 2021. Metode penelitian Pendekatan Kuantitatif. Jawa Barat: CV Media Sains Indonesia

Daryanes, F. dan, & Ririen, D. (2020). Efektivitas Penggunaan Aplikasi Kahoot sebagai Alat Evaluasi pada Mahasiswa. Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 172

Gymnastiar, I.A. (2022). Implementasi Aplikasi Kahoot sebagai Media Pembelajaran Berbasis Gamifikasi Digital dalam Peningkatan Motivasi Belajar Siswa di SMA Pasundan Banjaran. SOSIO RELIGI: Jurnal Kajian Pendidikan Umum, 20(1), 1–8

Harefa, N., Sadarman Tafonao, G., Hidar S., & Kunci, K. (2020). Analisis Minat Belajar Kimia Siswa Melalui Pembelajaran Berbasis Multimedia. Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 11(2), 81-86.

Herwati, Arifin, M. Miftahul., Rahayu, Tri. Waritsman, Arsyil., Solang, Deetje. J., Zulaichoh, S., Aniyati, Kholis., Haryanto, T., Putri, S. S., Kristanto, B. (2023). Motivasi dalam Pendidikan-Konsep-Teori-Aplikasi. Malang: Literasi Nusantara Abadi Grup.

Hoang, T. N. (2008). The Effect of Grade Level, Gender, and Ethnicity on Attitute and Learning Environment in Accounting Ni High School. International Electronic Journal of Accountuing Education, 3(1), 47–59

Ibrahim, A. A., Gunawan, & Zulkarnain, M. R. (2020). Pengembangan media pembelajaran kimia berbasis multimedia pada materi sistem periodik unsur di smk bina banua banjarmasin. LENTERA Jurnal Ilmiah Kependidikan, 15(2), 1–14.

Irwan, Zaky Farid Luthfi, & Atri Waldi. (2019). Efektifitas Penggunaan Kahoot! untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. PEDAGOGIA: Jurnal Pendidikan, 8 (1), 96-97.

Launin, Shofiya, W.Nugroho., & Angga, S. (2022). Pengaruh Media Game Online Wordwall Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(3), 216-223.

Mustikawati, E., & Fenny. (2019). Fungsi Aplikasi Kahoot sebagai Media Pembelajaran Bahasa Indonesia. 99-104.

Nababan, K., Hastuti, B., & Indriyanti, N. Y. (2019). Blended learning in high school chemistry to enhance students’ metacognitive skills and attitudes towards chemistry: A need analysis. AIP Conference Proceedings, 2194(1).

Nurrita, Teni. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-187.

Nyroos, M., Korhonen, J., & Mononen, R. (2022). Editorial: Cognitive and affective factors in relations to learning. Frontiers in Psychology, 13.

Permana, E. P. (2016). “Penerapan Metode Pembelajaran Kooperatif Numbered Heads Together (NHT) Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Berpikir Kritis Siswa Pada Mata Pelajaran IPS SD”. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 1(2).

Priliyanti, A., Muderawan, I.W. & Maryam, S. (2021). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Dalam Mempelajari Kimia Kelas Xi. J. Pendidik. Kim. Undiksha.

Putri, Taufik & Qurniati. (2022). Pengembangan media pembelajaran kimia berbasis video animasi untuk meningkatkan motivasi belajar siswa sman 1 wanasaba. SPIN: Jurnal Kimia & Pendidikan Kimia, 4(1), 58-66

Rafinis. (2018). Pemanfaatan platform Kahoot! sebagai media pembelajaran interaktif. ETech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2), 1-9.

Rahman, Sunarti. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 289-302.

Rosanna, D. L., Suciana, D., Hajijah, A. (2022). The Effect of Rewards and Punishment on Student Learning Motivation on Stoichiometry Material. Lavoisier: Chemistry Education Journal 1(2),1–9.

Sariati, Suardana, Wiratini. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Kimia Siswa Kelas Xi Pada Materi Larutan Penyangga. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 86-97

Setiawan, A., Wigati, S., & Sulistyaningsih, D. (2019). Implementasi media game edukasi quizizz untuk meningkatkan hasil belajar matematika materi sistem persamaan linear tiga variabel kelas x ipa 7 sma negeri 15 semarang tahun pelajaran 2019/2020. EDUSAINTEK, 3

Sharma, Manisha. (2018). Teacher in a Digital Era. Global Journal of Computer Science and Tecnology, 17(3), 11-14

Soulisa, I., Supratman, M., Rosfiani, O., Renaldi, R., Sopiah., Utomo, W.T., Hermawan, C.M., Ariati, C., Riyanti, A., Tauran, S.F., Irwanto., Astiwijaya, N., Yenni., & Sutisnawati, A. 2022. Evaluasi Pembelajaran. Bandung: Widina Bhakti Persada. 236.

Subagia, I. W. (2014). Paradigma Baru Pembelajaran Kimia SMA. Seminar Nasional FMIPA UNDIKSHA IV, 152–163.

Sudarsono, S. & Mulyani. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Game Interaktif Berbasis Aplikasi Web Wordwall Pada Pelajaran Matematika Materi Bilangan Ganjil Genap Kelas II SD.

Sulistyawati, W., & Trinuryono, S. (2022). Analisis (Deskriptif Kuantitatif) Motivasi Belajar Siswa Dengan Model Blended Learning Di Masa Pandemi Covid19. 69–73.

Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Metode Pembelajaran Inovatif dan Pengembangannya. Bandung: Rosda Karya.

Suryawan, R. F., & Febrian, W. D. (2023). Socialization of Prevention Patterns of Wild Racing and Suppressing the Number of Traffic Accidents. Asian Journal of Community Services, 2(11), 945-954.

Uno, H. B. (2014). Teori Motivasi dan Pengukurannya: Analisis di Bidang Pendidikan. Bumi Aksara

Wina, Sanjaya. 2006. Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Winkel, W. S. (2004). Psikologi Pendidikan dan Evaluasi Belajar. Jakarta: PT. Gramedia Pustaka Utama.

Yuliana, & Ummya, F. (2023). Penerapan Reward Dan Punishment Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII E SMP Islam Integral Luqman Al-Hakim Batam. Jurnal AS-SAID, 3(1), 62–70.




DOI: https://doi.org/10.24952/lavoisier.v4i1.14689

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2025 Evi Sapinatul Bahriah, Cyrilla Larataqiy

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.


Journal Lavoisier: Chemistry Education Journal, The Infomation and Files Indexed by:
Flag Counter
Creative Commons License

Lavoisier:Chemistry Education Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License. Copyright © 2022 Lavoisier: Chemistry Education Journal.All rights reserved.


Journal Lavoisier: Chemistry Education Journal, The Infomation and Files Supported by: